Thursday, October 1, 2009

Ku Terima Seadanya 2

Carilah seseorang…
Bila melihat wajahnya…kita gembira,
Mendengar bicaranya…kita ceria,
Merenung matanya…kita terasa damai,
Dan
Bila mendampinginya…kita tenang.
-Itulah teman yang sejati-


Suasana di banglo milik keluarga Zaidi begitu meriah. Tersenyum Datin Zaharah melihat keletah rakan-rakan anaknya. Fifi,Yusliza, Hakim,dan Wanda.
“Auntie,betul ke auntie tak kisah kami datang sini ni? Adi tu memang. Orang ajak buat discussion kat kolej je. Dia nak balik rumah juga. Mengada-ngada betul. Menyusahkan auntie je“rungut Fifi. Yusliza menyiku lengan Fifi. Minah ni...cakap tu bertapislah sikit. Depan emak dia pun kau nak kutuk anaknya. Datin Zaharah tertawa mendengarnya.
“ Apa yang susahnya. Auntie happy kamu semua datang. Auntie pun tinggal seorang kat rumah. Uncle dengan abangnya Adi, awal-awal lagi dah ke pejabat. Hujung minggu macam ni pun kena pergi pejabat.Adik-adik Adi pula, seorang tinggal kat asrama. Seorang lagi,jumpa kawan-kawan. Adi ni jenis jarang keluar rumah. Kalau keluar pun jumpa Anisa atau kawan-kawan. Itupun kadang-kadang Anisa dibawanya lepak dengan auntie kat rumah ni. Adi memang rapat dengan auntie.“ Ulas Datin Zaharah mengenai keluarganya. Fifi mengangguk mendengar bicara wanita itu.
“Yus,yang kau dok termenung dekat sinki ni kenapa? Angkat dulang air ni, bawa ke depan.“sergah Fifi. Terkejut Yusliza dibuatnya.
“Dah...aku tak tahu nak buat apa. Auntie berborak dengan Fifi, macam mertua dengan menantu. Malas Yus nak campur.“ Seloroh Yusliza. Datin Zaharah tertawa. Fifi mencubit pipi Yusliza geram.
“Hisy...hisy...malas betul anak dara ni. Lari suami nanti. Betul tak, auntie?:” Wanda sengaja mengenakan Yusliza.
“Habis tu, kalau tiap-tiap malam keluar,tukar-tukar jantan, semua lelaki nak la? Hipokrit!“bidas Yusliza lalu meninggalkan ruangan dapur sambil membawa dulang air. Terkejut Datin Zaharah mendengarnya. Namun,dibiarkan sahaja. Dia terus menuruti Yusliza. Wanda hanya menahan malu.
Fifi mendekati wanda. “yang kau ni, tiba-tiba nak tuduh orang pemalas tu kenapa? Aku rasa kau tu yang pemalas. Dari tadi tak nampak batang hidung kat dapur ni. Bila semua dah siap, baru datang. Nak tolong la kononnya.“ Perli Fifi pula lalu meninggalkan Wanda.


Fifi dan Yusliza jalan bersama di belakang sementara Wanda,Zaidi dan Hakim mendahului mereka berdua di hadapan.Fifi sibuk membalas mesej-mesej dari kawannya manakala Yusliza sempat lagi membaca novel sambil berjalan. Novel Kalau Ada Jodoh yang dibelinya dua minggu lalu belum sempat dihabiskan.
“Kesian aku dengan Yazid. Setia je tunggu kau” Hakim bersuara. Kini, dia sudah boleh berbual dengan Wanda. Itupun kerana mereka perlu bekerjasama dalam menyiapkan tugasan. Masing-masing memasang telinga mendengar perbualan mereka.
“Aku tahu. Aku pun suka dia. Mana ada aku layan lelaki lain lebih daripada dia.“dengan bangga Wanda berkata. Fifi dan Yusliza saling berpandangan. Kemudian, mereka tergelak besar. Hakim, Wanda dan Zaidi memandang ke arah mereka.
“Ni apahal pula budak berdua ni? Kenapa ketawa? Apa yang lawak?”sapa Zaidi. Tercuit juga hatinya melihat dua gadis itu tergelak sampaikan airmata pun turut mengalir.
“Entah apa-apalah korang ni. Gelak kuat-kuat. Malu aje. Behave yourself.“ Wanda pula menambah.
“Wei mangkuk,kau tu yang patut be yourself, yang selalu memalukan kami. Bukan kitaorang yang kena behave ourself.”jawab Fifi bersama sisa tawanya. Wanda terdiam. Dia terkena lagi.
“Sudah..sudah…jom cepat sikit. Dah malam ni. badan aku dah melekit ni“ sampuk Hakim. Sengaja dia berkata begitu. Tidak mahu pergaduhan itu berterusan. Semakin lama dia semakin mengenali tiga gadis itu. Wanda yang selalu berlagak baik, Fifi yang sering membidasnya dan Yusliza yang sentiasa bersedia dengan kata-kata pedasnya.


“Kenapa Abang Ari lambat?“soal Zaidi sebaik sahaja abangnya,Zairi tiba.
“Sorrylah. Papa nak jumpa tadi. Fasal projek kat JB tu.“jelas Zairi. Dia tersenyum melihat anggukan faham daripada adiknya. Senyumannya tidak lama apabila melihat seorang gadis masuk ke dalam keretanya. Terkejut dia melihatnya.
“Ni kawan Adi,Yus.Adi ajak dia. Sorry tak beritahu. Ajak spontan.”terang Zaidi apabila melihat abangnya terpinga-pinga. Sejurus kemudian, kereta Perdana V6 itu terus meluncur pergi.
Masing-masing menyepi. Hanya kedengaran suara DJ di corong radio. “Kenapa Yus senyap aje dari tadi” Zairi memecahkan kesunyian. Dia pelik dengan kebisuan Yusliza. Menurut apa yang pernah diceritakan oleh mama dan adik-adiknya, mereka cukup senang dengan Fifi dan Yusliza. Mereka itulah,mereka inilah. Tapi Yusliza sekarang ni, tiada apapun yang menarik.bicaranya sendirian.
“Orang tengah marah. Memanglah senyap.”usik Zaidi sambil ketawa. Lelaki itu kemudiannya terjerit kecil apabila lengannya dicubit.
Yusliza menarik telinga zaidi pula.”Kan aku dah cakap,aku tak nak ikut. Tapi kau paksa aku juga. Kenapa tak ajak Fifi? Tak pun,awek kesayangan kau tu, si Wanda.”marah Yusliza. Dia melepaskan tangannya. Sakit hatinya apabila melihat zaidi tersengih seperti kerang busuk.
“Kau aje yang boleh tolong aku.aku dah ajak Fifi. Tapi dia menolak. Kau tahulah kan Fifi tu. Aku kena marah dengan dia sebab aku paksa dia. Si wanda tu, tak payahlah. Nanti tak pasal-pasal,duit aku yang habis. Bukan menolong aku” Zaidi cuba menerangkan sebaik mungkin. Moga-moga kau faham,Yus.doanya dalam hati.
“Aku ni baiklah?Kau jangan ingat aku tak banyak mulut, kau boleh paksa aku sesuka hati. Aku pun ada garangnya. Kau tu je yang belum nampak” Yusliza masih tidak berpuas hati.
“Ala…kaulah kawan aku. Tolonglah,ya.”pujuk Zaidi. Satu lagi sikap Yusliza yang baru diketahuinya. Sukar dipujuk.
“Kaukan pernah cakap yang kau tak suka aku. Kenapa ajak aku?”Yusliza tidak mengendahkan pujukan Zaidi tadi.
Zaidi mengeluh. ”I’m sorry. Aku silap. Tapi itu dulu. Aku dah ubah tanggapan aku terhadap kau sejak kau tolong urutkan tangan aku dulu. Aku dapat terima diri kau, dan semakin mengenali diri kau.“pengakuan ikhlas dari Zaidi. Benar,sejak hari itu, dia semakin memahami dan mengenali Yusliza dalam diam. Terdiam Yusliza mendengarnya. Suasana sepi kembali.
“Sudah...sudah...macam ni. Lepas ni, Abang Ari belanja makan. Jangan gaduh-gaduh,okey?“ Zairi yang hanya membisu sejak tadi mula bersuara. Biarlah suasana tegang tadi berlalu pergi.
“Suka hati koranglah. Aku ikut aje.“akhirnya, Yusliza mengalah. Tak mengapalah. Apa salahnya dia menemani Zaidi dan Zairi. Hanya perlu membantu mereka memilih hadiah sahaja. Dia pun tak luak apa-apa.
Zaidi tersenyum. Lembut juga hati gadis itu. ”Thanks,Yus. Sayyanggg…kau. Mmuaahhhh…” ucapnya.
”Wei,kau buat macam tu lagi, aku tumbuk muka kau. Eee...geli..“ ugut Yusliza. Zaidi tergelak kuat. Zairi hanya tersenyum kecil sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. Seronok betul adiknya mengusik gadis itu


“Minggu depan, ayah nak Yus balik rumah. Ada hal yang ayah nak cakap. ” beritahu Encik Rahman.
Yusliza hairan dengan permintaan ayahnya itu. Daripada cara percakapan itu,seperti ada sesuatu yang serius.“Ada apa,ayah?”soal Yusliza.
“Yus balik dulu. Nanti ayah beritahu. Ayah tak nak cakap sekarang. Anak ayah tengah buat apa tu?“ lembut suara Encik Rahman bertanya. Dia cukup sayang dengan satu-satunya anak daranya itu,memandangkan dua lagi anaknya adalah hero. Dalam keluarga,Yuslizalah racun,Yuslizalah penawar.
“Baru lepas mandi. Tadi keluar kejap dengan kawan,ayah. Si Zaidi tu paksa Yus.“Yusliza mengadu. Lupa sudah akan perihal yang ingin diberitahu oleh ayahnya tadi. Encik Rahman hanya tertawa mendengarnya. Dia kenal kawan-kawan anak gadisnya itu. Zaidi,Hakim,Fifi,Yati dan Wanda. Sesekali ada juga mereka berbual melalui telefon. “Ayah ni...dia ketawa pula. Sukalah tu anak dia dibuli“ rungut Yusliza lagi.
Encik Rahman tertawa lagi. Manja betul anak dara aku sorang ni. katanya sendirian.“Takkanlah Adi nak buli Yus. Mesti ada sebab dia paksa Yus. Anak ayah ni je yang manja lebih.“usik Encik Rahman. Di hujung talian,kedengaran anaknya merungut kecil. “Yus,jangan selalu mandi malam. Sakit nanti siapa yang susah? Lain kali kalau nak keluar,pilih kawan yang betul. Kalau si Adi tu, ayah tak kisah. Ingat pesan ayah ni. jangan kawan dengan orang yang bukan-bukan. Yus perempuan, jaga diri elok-elok. Jaga maruah diri,maruah keluarga...“ nasihat Encik Rahman panjang lebar.
“Yusliza tersenyum memanjang mendengarnya. “Baik,Tuan.“jawab Yusliza lalu ketawa. Oleh kerana dialah satu-satunya puteri Encik Rahman, hubungan mereka berdua rapat. Abang dan adiknya pula lebih rapat umi. Kadang-kadang Yuslizalah yang menjadi sasaran apabila abang dan adiknya ingin membodek sesuatu daripada ayah mereka. “Okeylah ayah. Yus nak solat. Lain kali Yus call lagi. Minggu depan insyaALLAH Yus balik. Kirim salam kat umi.“
“Baiklah. Jaga diri baik-baik. Assalamualaikum.“ Encik Rahman dan Yusliza mengakhiri perbualan mereka. Talian dimatikan. Yusliza termenung seketika. Permintaan ayahnya tadi kembali berlayar difikiran. Hal apa yang ingin dibincangkan oleh ayahnya? Penting sangat ke? Apa ya? ‘Ah, balik nanti aku tahulah.’ bisiknya sendirian.


“Bukan main rapat Abang Ari dengan Yus tadi. Siap berbisik-bisik. Jealous Adi tengok.”tegur Zaidi sewaktu dia menemani abangnya ke kereta. Jarak usia yang tidak terlalu jauh membuatkan mereka akrab. Apa sahaja rahsia mereka kongsi bersama.
Zairi terkejut dengan teguran adiknya itu. Namun kemudian, dia tersenyum sendiri. Mengingati Yusliza membuatkan hatinya tiba-tiba menjadi senang. “Abang suka dia.“ucap Zairi tanpa berselindung lagi.Zaidi terkedu seketika. Kemudian, dia tersenyum.
“Adi dah agak. Adi perasan tadi. Kalau boleh abang nak berkepit je dengan dia. Sampai Adi kat sebelah dia pun, abang nak menyelit“sakat Zaidi. Bulat mata Zairi mendengarnya. “But...why she?Ramai lagi gadis di luar sana yang lebih sesuai dengan Abang Ari“ duga Zaidi. Dia hairan. Punyalah ramai gadis yang tergila-gilakan abangnya itu, Yusliza juga yang dia tersangkut.
“I don’t know. Perasaan tu datang sendiri. Abang Ari pun tak tahu, kenapa abang tertarik dengan dia.”luah Zairi. Zaidi hanya mendengar luahan hati abangnya itu.“Dia dah ada boyfriend?“soal Zairi lagi.
“Entahlah. Dia tu sukar nak diramal. Dia suka simpan rahsia sendiri. Tapi daripada apa yang Adi lihat,macam tiada.“jelas Zaidi. Zairi semakin tertarik. Rahsia apakah yang disimpan oleh gadis itu. Dia tersenyum sendiri
“Abang semakin ingin mendekati dia. Kalau boleh,biarlah abang disisinya untuk dia luahkan segala yang ada dihatinya. Biarlah abang menjadi tempat untuk dia ketawa dan menangis.”
“Aik...baru kenal dah macam tu sekali perasaan abang pada dia?“tanya Zaidi hairan. Tidak sampai sehari kenal, dah nak lakukan apa sahaja untuk gadis itu.
“Pelik,kan? Tapi itulah yang abang rasa sekarang.“terang Zairi.
“Hai Adi. Kau dari mana? Siapa ni?“tegur Wanda tiba-tiba. Dia melemparkan senyuman menggoda bersama lenggok tubuhnya kepada Zairi. Zairi hanya tersenyum hambar.
“Hai. Aku baru balik dari beli barang. Kenalkan,abang aku,Abang Ari. Abang Ari, ni Wanda. Classmate Adi.“jelas Zaidi. Dipehatikan Wanda yangv seakan-akan cuba menggoda abangnya.
“Kau keluar tak ajak aku pun. Jahat tau!“rengek Wanda sambil memukul lengan Zaidi. Zaidi hanya mengangkat bahunya. Perempuan ni...pantang nampak yang kacak dan berkereta!
“Okeylah,aku naik dulu. See you again. Bye”Wanda berlalu pergi apabila merasakan kehadirannya tidak dilayan oleh dua beradik itu. Mereka berdua hanya mengangguk.
“Siapa tu? Gedik semacam je abang tengok.” Tanya Zairi.
“Wanda. Classmate merangkap roomate Yus. Berminat ke?“usik Zaidi.dia tahu,abangnya tidak akan berminat dengan gadis seperti itu.
“ Hisy...tak berminat abang. Tengok gaya macam kaki kikis aje. Gatal“ jawab Zairi. Tergelak Zaidi mendengarnya.
“Abang Ari tak gatal ke? Adi tengok sama aje. Kalau cakap fasal Yus, berseri-seri muka tu”Zaidi masih terus mengusik abangnya.
“Pandailah kau. Saja nak usik abang. Kau lagi gatal daripada abang. Dah ada Anis. Kerja pun belum lagi,dah nak bercinta. Abang Ari ni, sorang pun tak dapat lagi...“ balas Zairi sambil mengenakan adiknya pula.
“Abang memilih sangat.“pintas Zaidi.
“Yelah tu. Dahlah, abang nak balik. Dah malam ni. makin lama abang kat sini, makin galaklah kau mengata abang.“ujar Zairi. Tergelak Zaidi mendengarnya. “Jangan lupa hujung minggu ni“pesan Zairi lalu masuk ke dalam keretanya.
“Nanti Adi cuba risik si Yus tu untuk abang.“sempat lagi si Zaidi berbisik dengan abangnya.
Zairi membesarkan matanya.“Jangan mak memandai. Okey, abang balik dulu.“Zairi menghidupkan enjin Perdana V6 mamanya lalu meluncur pergi meninggalkan adiknya.


Fifi senyap di katilnya. Lagu Hindustan yang sedang berkumandang di radio langsung tidak diendahkan. Kebiasaannya, jika ada lagu hindustan, pasti Fifi akan turut menyanyi atau menari mengikut rentaknya. Tapi tidak hari ini. Fifi berbaring sambil menutup mukanya dengan bantal. Hairan Yusliza melihatnya.
“Kau kenapa,Fifi? Senyap aje. Selalunya kau yang menjadi gangguan kepada tidur Yati.“soal Yusliza. Dikerling ke arah Yati yang sememangnya sering tidur awal. Jarang Yati tidur pada jam dua belas dan ke atas. Namun, satu kelebihan Yati. Apabila dia mengulangkaji pelajaran, dia akan menumpukan perhatian sepenuhnya. Tidak hairanlah jika gadis itu mendapat CGPA 3.5 keatas setiap semester. Yusliza menoleh kearah Fifi semula setelah menyedari panggilannya tidak diendahkan.
“Fifi, kau okey ke?”tanya Yusliza lagi. Dia bangun melangkah mendekati Fifi di katilnya. Tetap tiada respan daripada Fifi. Yusliza menarik bantal yang menutupi wajah Fifi. Niatnya yang hanya ingin bergurau bertukar apabila melihat Fifi sedang menangis di balik bantal tersebut.
“Fi,kau kenapa? Kau jangan buat aku takut.“cemas Yusliza melihat keadaan Fifi. Tanpa sedar,Fifi memeluk Yusliza erat. Dia memerlukan seseorang untuk meredakan rasa sedihnya. Yusliza hanya membiarkan. Sahabatnya sedang bersedih. ‘Biarlah,mungkin Fifi memerlukan masa untuk memberitahunya’ bisiknya sendirian.
“Yus,aku sedih sangat. Semester ni,dia semester akhir. Lepas ni, mesti aku tak dapat jumpa dia lagi.“ Luah Fifi tanpa berselindung. Terkedu Yusliza seketika. “Tadi aku jumpa dia. Dia tanya aku satu soalan. Soalan yang sama sewaktu pertama kali kami bertemu. Aku marah, sedih, kecewa. Aku marah pada diri sendiri yang masih tidak dapat melupakan dia. Sedih kerana kau yang selalu ditanyanya dan kecewa kerana dia tak pernah nak selami dan fahami hati aku. Banyak kali aku bagi hint. Tapi dia tetap tak sedar. Kan bagus,kalau aku adalah kau.“
Menitis airmata Yusliza mendengarnya. Sekejap sahaja masa berlalu. Diam-diam, mereka sudahpun berada di semester empat. Yusliza mengerti siapa ‘dia’ yang dimaksudkan oleh Fifi. “Syhh...stop crying, please. Jangan jadi aku. Jadi diri kau sendiri.”Yusliza cuba memujuk. Diusap-usap bahu Fifi,memberi gadis itu satu kekuatan. Tangisan Fifi mulai reda lega Yusliza melihatnya. Pelukan dileraikan.
“Kau kena redha dengan apa yang berlaku. Kalau dia jodoh kau, InsyaALLAH, kau akan bertemu semula dengan dia. Kalau bukan, kau kena terima ketentuan-NYA. DIA maha adil. Mungkin ada yang lebih baik untuk kau.“nasihat Yusliza. Jauh di sudut hatinya,dia mengiakan kata-kata Yusliza. Namun,dia kalah dengan perasaannya sendiri. Nampak sahaja tegas.sehinggakan Zaidi pun mengalah melihat kemarahannya. Sebenarnya,hatinya lembut dan mudah terluka.
“Kau tak perlu jadi aku. Kerana hidup aku pun tak seindah seperti yang orang lain sangka.“tambah usliza lagi. Fifi terpinga-pinga seketika. Apa maksud kata-kata Yusliza itu?
Wanda masuk ketika Fifi ingin bertanyakan sesuatu kepada Yusliza. Wanda terkejut melihat Fifi dan Yusliza. Kenapa mereka menangis? “Fifi,kenapa dengan kau? Kau okey?”soal Wanda bertalu-talu. Yusliza bangun menuju ke meja belajarnya. Sememangnya hubungan antara Yusliza dan Wanda tidak rapat. Lihat sajalah tadi. Hanya Fifi yang ditanya. Sedangkan Yusliza yang sedang mengelap airmata langsung tidak ditegur.
Fifi memandang Wanda. Dia tersenyum kecil. ‘Risau juga dia kat aku’ desis hatinya. “Aku okey. Cuma tension sikit. Kau dari mana ni?“ tanya Fifi sekadar berbasa-basi.
“Aku keluar shopping dengan Abang Anwar tadi.”tersenyum-senyum Wanda bercerita tentang barangan yang baru dibelinya tadi.
Mendengar sahaja nama Anwar, Fifi dan Yusliza mula menarik muka masam. Menyampah betul mereka dengan lelaki itu. Lelaki itu bukan lelaki yang baik untuk Wanda. Sering mereka menasihati Wanda agar menjauhkan diri daripada Anwar. Namun, nasihat mereka tidak pernah diendahkan. Malah, semakin kerap mereka keluar bersama.
“Tadi aku jumpa Zaidi dengan abang dia kat bawah. Boleh tahan juga abang dia. Handsomelah. Berkenan aku.“beritahu Wanda. Begitu teruja dia bercerita.
“Kau tu semua yang handsome kau nak kebas.“marah Fifi tiba-tiba. Geram dia dengan perangai Wanda yang materialistik dan selalu inginkan yang sempurna. “Yus yang baru balik outing dengan mereka pun tak cakap apa-apa, kau yang cuma kenal seminit dah melebih-lebih.“sambung Fifi lagi. Terkejut Wanda mendengarnya. Yus keluar dengan mereka?

No comments: