Sunday, October 18, 2009

Ku Terima Seadanya 6


Badrul mundar-mandir di pejabatnya. Duduknya tidak senang. Dia sering gelisah memikirkan keadaan dirinya kini. Sejak akhir-akhir ini, dia sering memikirkan seseorang. Seseorang yang kini telahpun menjadi tunangannya. Diam tidak diam, sudah sebulan ikatan tali pertunangan mereka. Namun, tidak pernah sekalipun mereka mengatur petemuan. Kali pertama dan terakhir mereka bertemu setelah lima tahun berpisah ialah ketika di hari pertunangan.
Setelah menamatkan persekolahannya, Badrul melanjutkan pelajarannya ke universiti. Alhamdulillah, dia berjaya dan sedang menjawat jawatan pengurus di syarikat abahnya.
Pertemuan semula Haji Ismadi dengan teman lamanya, Encik Rahman mengembalikan nostalgia lama. Masing-masing menuntut janji yang telah mereka persetujui dahulu. Cadangan orang tuanya untuk menjodohkan dirinya dengan anak gadis Encik Rahman bagi menggantikan Borhan yang telah berkahwin amat ditentang keras oleh Badrul. Mereka berjanji untuk menyatukan gadis itu dengan Borhan, mengapa dia pula yang menjadi sasaran untuk mengganti tempat itu? Walaupun Borhan telah berkahwin, dia boleh berkahwin lain. Ada tiga kekosongan lagi.
Badrul terus membantah cadangan abah dan emaknya itu. Sehinggalah satu hari, abahnya memberi amaran bahawa sekiranya dia menentang, dia bukan lagi Badrul Bin Haji Ismadi. Badrul kecewa, tergamam. Sampai begitu sekali tindakan orang tuanya? Geram pula dia dengan gadis itu. Kerana dia, semua orang sanggup melakukan apa sahaja. Sejak kecil lagi, semua ahli keluarganya suka melebihkannya dalam segala hal.
“Wei,itu mainan aku. Bagi sini.”marah Badrul pada budak perempuan yang selalu bertandang ke rumahnya itu.
“Ala...kakak nak pinjam. Abang, jomlah main. Kita main rumah-rumah.”ramah kanak-kanak itu mengajak. Badrul mencebik. Dia mendekati budak perempuan itu lalu merampas mainan yang berada di tangan budak perempuan itu.
“Bak sinilah. Aku tak nak main dengan kau.”marah Badrul lagi. Budak perempuan itu terkejut. Dia cuba mengambil semula mainan tersebut daripada Badrul. Berlaku aksi tarik-menarik apabila masing-masing mahu memiliki mainan tersebut. Akhirnya, budak perempuan itu kalah. Dia jatuh terduduk. Tangisan budak perempuan itu mula bergema. Badrul sedikit takut. Abangnya,Borhan dan emaknya,Hajah Rozi muncul dari dapur.
“Apa kau buat pada kakak,Bad?”soal Borhan keras. Dia memeluk memujuk budak perempuan itu.
“Dia ambil mainan Bad. Ini Bad punya.”jawab Badrul sambil menunjukkan mainan tersebut.
“Bad, kan adik cuma nak pinjam aje. Bagilah.”pujuk Hajah Rozi sambil mendekati anaknya.
Badrul menggeleng. “Tak boleh! Dia bukan adik Bad. Kenapa semua orang sayang dia?” Badrul terus berlari masuk ke dalam bilik lalu mengunci pintu.
Bunyi ketukan dipintu menghentikan lamunannya. Fikri tersengih masuk ke biliknya. “Ada apa kau masuk ni?“tanya Badrul.
“Aik,macam tak suka aje.“ Fikri menarik kerusi lalu duduk. Badrul mengeluh perlahan. “Ha...itu yang aku nak tanya. Kenapa kau mengeluh? Lagi satu, dari tadi asyik kehulur kehilir...tak penat ke? Kau fikir apa? Office...family...or...love?“Fikri serkap jarang. Badrul memandang Fikri. Agak terkedu dengan tekaan rakannya itu.
“Entahlah,Fik. Aku...“
“Tapi aku rasa, kau fikirkan masalah cinta. Kenapa, ada problem dengan tunang kau ke?“ sampuk Fikri. Sekali lagi dia membuat Badrul terdiam.
“Mana ada. Kau ni, pandai aje nak serkap jarang.“nafi Badrul. Fikri tersenyum mendengarnya. Badrul hairan. “Kenapa kau senyum?“
“Bad...Bad... aku ni,bukan baru semalam kenal kau,tau. Kita ni, berkawan sejak kecil lagi. tengok wajah kau pun,aku dah tahu masalah kau. Apa masalahnya lagi? Kau masih tak suka Yus tu?“soal Fikri. Badrul malu sendiri. Penipuannya sebentar tadi tidak menjadi. Dia meraup mukanya berkali-kali.
“Entahlah. Macam-macam yang aku fikir,yang aku rasa. Kalaulah aku tahu dialah budak perempuan yang selalu datang ke rumah aku dulu...“
“Pasti kau tidak akan menghina,menyakitinya...begitu?“celah Fikri. Badrul hanya menyepi. Mengangguk tidak, menggeleng pun tidak.
Terbayang-bayang sewaktu emaknya menunjukkan gambar bakal tunang kepadanya dulu. Badrul tergamam. Dia kehilangan kata-kata. Wajah Yusliza ditilik lama. “Mak...inikah budak perempuan yang...“
Hajah Rozi tersenyum. “Iya...dialah kakak yang kamu selalu buat dia menangis dulu.“
Sekali lagi dia tersentap. Ayat itu benar-benar terkena padanya. Dia terus memandang gambar itu. Tidak banyak yang berubah. Matanya masih seperti dulu. Bulat dan menarik. Cuma wajahnya sudah bersih dari jerawat yang bertompok-tompok dulu. Entah kenapa, hatinya menjadi tenang. Lega apabila wajah kesayangannya ada di depan mata. Aku sayangkan diakah?
Ketika di majlis pertunangan, Badrul sering mencuri pandang ke arah Yusliza. dia gelisah. Dia merasakan dirinya semakin terpikat dengan gadis itu. Tapi kenapa baru sekarang? Kenapa tidak dari dulu lagi? Ketika bertembung panahan mata, mereka hanya saling berbalas senyuman. Namun dia tidak pasti. Adakah senyuman gadis itu ikhlas? Arghh...aku sudah jatuh cintakah?
Fikri melambai-lambaikan tangannya di hadapan wajah Badrul. Tersedar lelaki itu dari lamunan yang panjang. “Hello,bro...kau dah sampai mana? Malam pertama?“usik Fikri. Badrul hanya tersengih-sengih seperti kerang busuk. “Aku rasa, kau ni dah jatuh cinta.“teka Fikri. Badrul memandang Fikri. Betulkah aku sudah jatuh cinta? Tapi...kenapa dia? Dan kenapa baru sekarang aku benar-benar merasakannya?
“But something that you must know…”bicara Fikri terhenti di situ. Badrul mengangkat wajah.
“ What?”
“Hati dia dah terluka. Dan ubat paling mujarab untuk menyembuhkan luka di hati gadis yang telah kau sakiti adalah diri kau sendiri.”ujar Fikri. Dia tiada pengalaman sendiri. Namun, pengalaman insan di sekelilingnya banyak mengajarnya tentang semua itu.
Badrul mengerutkan dahinya. “Maksud kau?”
“Kau yang membuat dia terluka. Kaulah yang bertanggungjawab untuk merawatnya.“jelas Fikri. Badrul berfikir sejenak.


Yusrizal masuk ke dalam bilik kakaknya bersama buku-buku latihan dan notanya. Dia duduk bertentangan dengan kakaknya di atas permaidani. “Kak, buatkan air nescafe untuk adik. Malam ni adik nak study dengan kakaklah.“pinta Yusrizal. Yusliza menoleh ke arah adiknya. Ewah-ewah...suka-suka dia aje mengarah aku!
“Pergilah buat sendiri. Dah besar pun nak suruh orang lagi. mengada-ngada.“ marah Yusliza. Mencebik Yusrizal mendengarnya. Minta tolong pun tidak boleh.
Yusrizal bangun lalu membaling sebiji bantal ke arah kakaknya. “Pemalaslah kakak ni. Dah kahwin nanti macam manalah agaknya Abang Bad tu.“ balas Yusrizal lalu menuju keluar ke dapur.
“Baru bertunang,okey.”jerit Yusliza dari dalam bilik. Yusrizal hanya tertawa mendengar jawapan kakaknya itu
Lima minit kemudian, Yusrizal muncul semula bersama secawan nescafe dan satu tin biskut. Yusliza memandang adiknya. “Mana air kakak?”
“Eh,pergilah buat sendiri.“Yusrizal menjawab. Dia terus mengunyah biskut marry yang dicicah bersama air nescafe. Yusliza merengus geram. Dia bangun dan keluar dari biliknya. Yusrizal tersenyum kecil. Dia terus memulakan aktiviti mengulangkaji pelajarannya. Tahun ini, dia bakal menduduki peperiksaan SPM. Peperiksaan yang akan menentukan hala tujunya selepas tamat persekolahan.
Yusliza kembali bersama secawan kopi. Dia meneruskan aktivitinya menghadap laptop. Ligat jari-jemarinya menaip sesuatu. Yusrizal terjengah-jengah ingin mengintai apa yang sedang dilakukan oleh kakaknya. Oh,berchatting rupanya.
“Kakak chat dengan siapa tu?“ soal Yusrizal. Dia menekan-nekan butang pada kalkulator untuk menyelesaikan soalan matematik tambahan.
“Kawan.“jawab Yusliza pendek. Yusrizal menjeling Yusliza seketika. Terpandang cincin emas dijari manis kakaknya itu. Dia tersenyum sendiri. Mula fikirannya berangan-angan tentang sesuatu. Kakaknya sudah bertunang. Mungkin dalam setahun lebih,kakaknya akan berkahwin. Dalam lingkungan setahun kemudian, dapat anak. Aku pula...usia aku dalam 19 tahun. Hai...muda-muda lagi dah jadi pak cik. Yusrizal mengeluh sendirian.
Yusliza mengetuk dahi adiknya menggunakan pen. Hairan melihat Yusrizal yang memandang siling sambil tersenyum-senyum sendirian. Yusrizal merungut marah. “Macam mana pelajaran? Okey?“soal Yusliza.
“Okey. Cuma Cikgu Dahlan tu. Entah apa-apa. Bila orang nak bertanya, dia mula nak marah-marah. Cakap kami tak beri perhatian masa dia mengajarlah, itulah, inilah. Tapi bila kami malas nak tanya dia, dia cakap, kalau tak faham tanya saya. Hisy…pelik betul! Macam manalah kakak boleh tahan dengan dia dulu? Bilalah agaknya dia nak pencen? Tak pun,tukar sekolah.“ Yusrizal meggerutu sambil menggosok-gosok dahinya yang masih terasa sakit.
Yusliza hanya tersenyum mendengarnya. Cikgu Dahlan itu okey aje dulu. Entah-entah mereka semua memang kurang beri perhatian dalam kelas. Lihatlah adiknya tadi. Soalan pertama baru selesaikan suku jalan, dah berangan entah apa-apa. Yusliza malas melayan.
Suasana sepi kembali. Dua beradik itu meneruskan aktiviti masing-masing. “Kak, kakak tak keluar dengan Abang Bad ke?“tanya Yusrizal tiba-tiba. Tergamam Yusliza seketika. Namun, dia cuba untuk berlagak selamba.
“Tak.”ringkas jawapannya. Kalau bagi jawapan panjang-panjang nanti, pelbagai soalan daripada adiknya pula.
“Kenapa?”Yusrizal pelik. Sudahlah mereka tidak saling mengenali sebelum ini. Sudah bertunang pun tidak mahu ambil kisah untuk bekenalan dan mengenali antara satu sama lain.
“Malas.“ Yusliza pura-pura tekun pada skrin laptopnya, sedangkan jantungnya ketika itu berdebar hebat.Sudah-sudahlah dik oi... jangan tanya fasal dia lagi. Yusliza penuh mengharap. Namun hanya terluah di dalam hatinya sahaja.
Yusrizal menggeleng. Malas dia mahu bertanya lagi. Jawapan Yusliza pasti kurang memuaskan hatinya nanti.
“Kakak, esok cuti. Jom, kita turun KL jalan-jalan. Sambil tu, adik nak cari novel baru. Kawan-kawan cakap ada novel baru daripada Ramlee Awang Murshid” ajak Yusrizal penuh semangat. Tidak sabar rasanya untuk memiliki novel baru.
Yusliza memandang adiknya. Berkerut dahinya. “ Ramlee Awang Murshid lagi?”rungutnya. Yusrizal hanya tersengih-sengih.


“Angin apa kau selalu telefon aku sejak kebelakangan ni? rindu?“soal Hakim. Yusliza hanya tersenyum di hujung talian. Sebenarnya, dia inginkan teman untuk berbicara. Tapi kini, segalanya sudah pun berlaku. Dia telah sah menjadi tunang kepada Badrul. Tiada apa yang ingin diperkatakan lagi. dia hanya berserah pada takdir.
“Ceh...rindu. tak kuasa aku rindu-rindu kat kau tu. Lebih baik aku rindu pada orang lain.“jawab Yusliza. tergelak besar Hakim mendengarnya.
“Iyalah...siapalah aku ni. tiada orang yang sudi nak...“Hakim merendah diri. Masih lagi ketawa apabila Yusliza memarahinya kerana berkata begitu. “Yus, kau boleh tolong aku tak?“
Dua sahabat itu terus berbual tentang pelajaran mereka. Cuti semester semakin sampai ke penghujungnya. Persiapan awal penting bagi mereka kerana mereka merupakan pelajar tahun akhir. Pasti mereka akan semakin sibuk dengan assignment, test, dan sebagainya.
“Ala…kalau kau tak faham, Tanya aje aku ke, fifi, tak pun…tanya Zaidi. Kalau aku pula yang tak faham, aku tanya korang pula. Kita saling tolong-menolong la. Aku pun tak adalah perfect sangat.”ujar Yusliza. Hakim mengangguk faham. Macamlah yusliza Nampak anggukannya itu.
“Thanks Yus. Kau banyak bagi semangat kat aku. Ini yang buat aku semakin hari semakin sayang pada kau ni. aku booking kau jadi isteri akulah. Tak payah susah-susah nak mencari.” Hakim berkata penuh semangat.
“Dengar dek tunang aku ni, habislah kau. Aku takut kau tak berani nak dekat dengan aku lagi nanti.“seloroh Yusliza.
“Eleh...macam betul. Huh,tak habis-habis perasanlah kau ni!“balas Hakim. Kenal benar dengan perangai Yusliza. Boyfriend, tunang, suami, semuanya dia mengaku ada. Padahal, habuk pun tiada. Lebih-lebih lagi kalau ada Fifi bersamanya. Semakin galaklah Yusliza menyakat temannya itu. “Lagi satu, ada ke orang yang nakkan kau tu?“gurau Hakim lalu tertawa.
Yusliza terasa dengan sindiran itu. Dia terdiam. Kalau Hakim berkata begitu, maknanya, benarlah apa yang Badrul perkatakan padanya dulu. Hati Yusliza mula menangis lagi.
“Hello...Yus...Hello...kau dengar tak apa aku cakap ni?“Hakim memanggil-manggil Yusliza. Tersedar Yusliza dari lamunannya.
“Tak apalah kalau kau tak percaya.“balas Yusliza perlahan. Kali ini, Hakim pula yang tergamam. Suara Yusliza tidak seperti tadi. Dia terasakah?
“Along,kirim salam pada Kak Yus.”pesan Atilia tiba-tiba. Ditangannya ada sebilah pisau dan sebiji mangga.
Hakim tersedar. “Ni, Yus, bakal adik ipar kau,Ati kirim salam. Dia cakap dia rindu nak jumpa bakal kakak ipar dia.“usik Hakim lagi. Lupa pada kejadian sebentar tadi. Terjerit Yusliza mendengarnya. Cepat-cepat Atilia menyiku alongnya. Lain yang dipesan, lain yang disampaikan. Menokok tambah pula tu. Hakim hanya tersengih-sengih. Disana mendengar bebelan daripada Yusliza. Disini pula dia sedang dimarahi oleh adiknya.

1 comment:

tzaraz said...

tiap2 hari sy jenguk kat sini...
cepatlah sambung cite nie...
best cite nie