Thursday, October 15, 2009

Ku Terima Seadanya 5


Sehari, dua hari, tiga hari, gembira rasanya berada di rumah. Namun, genap sahaja seminggu, Fifi mula terasa bosan. Teringat kembali hari-harinya bersama kawan-kawan ketika berada di universiti. Ketika dia dan Zaidi bertengkar, bertukar cerita dan pendapat dengan Hakim, serta berkongsi masalah dan minat bersama Yusliza. Arghh...aku pula yang rindukan mereka. Adi, Hakim, Yus...telefonlah aku lagi sekarang!
Yusliza? Teringat pula Fifi pada gadis itu. Sebelum cuti semester bermula, gadis itu sering menyatakan rasa tidak gembiranya untuk menempuhi musim cuti kali ini. Seolah-olah dia bakal memikul satu tanggungjawab yang begitu besar. Berbeza dengan Yusliza dulu. Sebut sahaja cuti, macam-macam rancangan yang dia atur. Tidak cukup masa dibuatnya. SMS pun jarang-jarang. Telefon apatah lagi. Namun kali ini, hampir setiap hari gadis itu mengirim SMS atau menelefonnya. Masih ingat lagi perbualan terakhir mereka malam tadi.
“Cuti kali ini paling tidak seronok bagi aku. Lepas ini, aku bukan macam dulu lagi. Kalaulah masa boleh diundur...“ujar Yusliza bersama tawa kecil. Namun tidak lama. Airmatanya tetap mahu mengalir juga.
Fifi hanya mendengar. Kedengaran sayup-sayup Yusliza menahan sebak. Dia ingin bertanya. Namun, bibirnya seakan terkunci. Akhirnya, persoalan itu terus didiamkan sahaja. Tapi,apa agaknya maksud Yusliza? Kenapa dia bersedih? Apa yang membebankan dirinya?


“Terima kasih kerana sudi menerima anak mak, dan sudi jadi menantu mak. Mak doakan, Bad dan Yus bahagia dan berkekalan hingga ke akhir hayat.” Hajah Rozi mendoakan. Di merenung gadis di hadapannya. Wajahnya sederhana. Tarikan gadis itu terletak pada matanya yang bulat,bibirnya yang comel serta ketenangannya. “Sayangilah Bad sepertimana Yus sayang orang di sekeliling Yus. Mak tahu, Yus boleh melakukannya.“sambung Hajah Rozi lagi setelah selesai menyarungkan cincin pertunangan ke jari manis Yusliza.
Siapa kata saya sudi terima dia! Jerit hati Yusliza. “Saya tak boleh janji, mak cik.“balas Yusliza. Anak mak cik terlalu bongkak. Macam mana saya nak menyayanginya? Saya terlalu membencinya!
Hajah Rozi menggenggam jari jemari bakal menantunya. Tersentak Yusliza. Hilang segala jeritan hatinya tadi. “Jangan panggil mak cik,sayang. Panggil mak. Macam Yus panggil masa kecil-kecil dulu. Lagipun, Yus ni dah dikira comfirm jadi menantu mak tau.“tegur Hajah Rozi lalu tersenyum. Yusliza membalas senyuman itu dan tertunduk. Baiknya mak. Kenapalah anak mak tidak seperti mak.
“Mak faham,Yus. Perkahwinan ini, diatur oleh kami. Tapi hati mak yakin yang kamu akan bahagia dengan Bad. Begitu juga Bad. Akan bahagia dengan kamu.” Hajah Rozi bersuara yakin. Hajah Rozi dan Haji Ismadi mempunyai empat orang anak. Kesemuanya lelaki. Sewaktu Yusliza kecil dahulu, dia dan Yusril sering datang ke rumah bermain bersama anak-anaknya. Oleh kerana dia tidak mempunyai anak perempuan, dia amat menyayangi anak gadis itu. Sehinggalah suatu hari,sebelum dia sekeluarga berpindah. Hajah Rozi dan suami telah berpakat dengan Encik Rahman dan Puan Hasyimah untuk menjodohkan anak mereka.
Badrul merupakan putera ketiganya. Sebetulnya, bukan Badrul yang ingin dijodohkan dengan Yusliza. Sebaliknya Borhan, abang kepada Badrul. Sejak dulu lagi, Hajah Rozi menyimpan niat untuk menjodohkan mereka memandangkan Borhan begitu rapat dan sayang kepada Yusliza. Namun, pulang sahaja dari luar negara,Borhan membawa bersama seorang gadis yang diperkenalkan sebagai isterinya. Pada mulanya, memang Hajah Rozi kecewa. Tapi nak buat macam mana, sudah jodoh anaknya. Mujurlah gadis yang dibawa pulang itu orang Malaysia. Kalau tidak, entah apalah yang terjadi. Kini, hubungannya dengan Faezah, isteri Borhan tetap baik.
Janji tetap janji. Mesti ditepati. Atas rasa tanggungjawab, perkahwinan Borhan dengan gadis bukan pilihannya bukanlah penghalang untuk dia meneruskan niat bermenantukan Yusliza. Kepada Badrul dia bergantung harap agar dia dapat membawa masuk Yusliza ke dalam keluarganya. Setelah didesak, barulah anaknya itu bersetuju. Itupun setelah bermacam-macam ugutan digunakan.
Yusliza tersenyum kelat. Hajah Rozi terlalu meletakkan harapan dan kepercayaan yang tinggi kepadanya. Rasa terharu ada,terbeban pun ada. Bolehkah dia hidup bersama lelaki itu? Lelaki yang banyak menyakiti hatinya. Yang telah membuat dia sering menangis...dan menangis. Tiga tahun dia terpaksa menahan sabar dengan kutukan,kritikan lelaki itu. Bukan perasaannya sahaja yang didera, malah,fizikal juga. Lihatlah tangannya yang kesannya tidak mungin akan hilang. Tanpa sedar, dari hari ke sehari, hatinya hancur kerana lelaki itu. Dia serik untuk mencintai. Dia takut untuk merindui, mengingati dan memberi peluang kepada insan lain yang ingin menjengah ke dalam hatinya. Yang pasti, pintu hatinya telah tertutup rapat. Jadi, bagaimana dia hendak menunaikan permintaan wanita di hadapannya itu? Dan...kalau pun hatinya masih terbuka untuk menerima seseorang, adakah ruang untuk menerima lelaki itu semula? Menerima kehadiran lelaki itu semula, bermakna dia bakal disakiti emosi dan fizikal lagi. Sekali lagi airmatanya menitis.
Wahai hati, tabahlah. YA ALLAH, bantulah aku. Permudahkanlah segalanya. Sekiranya dia memang ENGKAU cipta untukku, bukalah hatiku untuk menerimanya. Jika tidak, jauhkanlah dia daripadaku...

Ya Tuhanku, yang Maha Pemurah
Beri kekuatan jua harapan
Membina diri yang lesu tak bermaya
Semaikan setulus kasih di jiwa...
Agarku bisa bahagia
Walau tanpa bersamanya
Gantikanlah yang hilang
Tumbuhkan yang telah patah
Ku inginkan bahagia
Di dunia dan akhirat
PadaMu Tuhan ku mohon segala...



“Along, nanti ajarkan adik matematik. Adik tak fahamlah. Cikgu ajar entah apa-apa. Adik tak faham langsung.“rungut Atiqah. Hakim tersenyum mendengarnya. Bukan tidak faham. Tapi malas. Hendak bermanja dengan alongnyalah tu.
“Eleh...adik tu, kalau along ada, mengada-ngada. Selalunya, boleh aje buat.“ Marah Hazwan.
“Suka hati adiklah. Uda jealous...“ejek Atiqah. Hazwan membalas. Hakim menggeleng kepala. Begitulah adik-adiknya. Dia adalah anak sulung daripada empat orang adik-beradik. Adiknya yang kedua, Atilia, baru sahaja menamatkan pengajian di matrikulasi. Kini sedang menunggu panggilan untuk melanjutkan pelajarannya. Hazwan pula kini berada di tingkatan tiga. Sementara Atiqah pula berada di darjah enam.
“Sudah...sudah...nanti along tolong dua-dua. Sekarang ni, bagi along rehat sekejap.” Hakim menghentikan pertengkaran adik-adiknya itu. Hazwan hanya tersenyum kemenangan apabila abangnya berkata begitu.
“Along, tadi masa along kat kebun, Kak Yus telefon.“beritahu Atilia sambil menghulurkan air kepada alongnya.
“Dia cakap apa?“ soal Hakim setelah meneguk habis air suam di dalam gelas itu.
“Angah tak pastilah. Mula-mula memang angah yang jawab. Lepas itu, budak dua orang ni sibuk nak bercakap.“ Atilia menjeling adik-adiknya. Hakim tersenyum. Dia tahu, adik-adiknya cukup suka dengan Yusliza dan Fifi walaupaun hanya mengenali mereka melalui telefon dan gambar sahaja. “Tapi dia kirim salam kat along,dan dia kata kalau ada masa, dia call lagi.“
Hakim termenung seketika. Rajin pula si Yusliza ni menghubunginya sejak akhir-akhir ini. Sayangnya, dia pula yang selalu sibuk membantu ibu bapanya di kebun. Tidak dapat berbual-bual dengan Yusliza.
“Along, tadi kan, Kak Yus cakap, dia …”Atiqah terus bercerita tentang perbualannya dengan Yusliza. Sesekali Hazwan akan turut menyampuk. Hakim terus mendengar. Namun, fikirannya sekali lagi melayang. Mengenangkan gadis itu. Dia rindukah?
Azan Zohur melenyapkan lamunannya. Hakim bingkas bangun untuk membersihkan diri sebelum menunaikan kewajipan sebagai seorang muslim.


Zaidi masuk ke rumah setelah memberi salam. Kelihatan hanya adik bongsunya, Zainizah yang sedang khusyuk menonton televisyen. Zaidi mengambil tempat di sebelah adiknya itu.
“Abang Adi baru balik?” tegur Zainizah setelah menyedari abangnya melabuhkan punggung disebelahnya.
“A’ah.”jawab Zaidi pendek. Dia memejamkam matanya seketika. “Mana Abang Ari dan Kak Nini?” soalnya.
“Abang Ari belum balik. Kak Nini pula, keluar dengan kawan-kawan dia.”jelas Zainizah. Matanya terus tertumpu di kaca televisyen.
Zaidi memandang sekeliling. Sunyi sepi. “Mama dan Papa mana,dik?“ Baru dia teringat akan mama dan papanya yang tidak kelihatan di rumah. Selalunya waktu-waktu begini, mereka akan berehat di ruang tamu ini sambil menonton rancangan kegemaran papanya. Kalau tidak, masakan Zainizah berpeluang menonton televisyen di sini.
Zainizah tersenyum. “Mama and papa keluar pergi rumah Pak Long Is. Ada kenduri doa selamat untuk Abang Han dan Abang Bad. Kan Abang Han baru balik. Abang Bad pula dah selamat ditunangkan lepas Zuhor tadi. So, that’s why I can watching this television. You know, papa kalau tengok TV, balik-balik sukanlah, beritalah, wawancara…bosan” rungut Zainizah. Zaidi tersenyum mendengarnya. Sepatah ditanya, panjang pula jawapannya. Boleh lengkap jadi satu perenggan. Sebiji perangai Fifi dan Yusliza. Hai…rindu pula nak dengar celoteh korang.
“Abang Han kan balik bulan lepas. Kenapa sekarang baru nak buat kendurinya?“ Zaidi terus berbicara dengan adiknya.
“Entahlah. Tapi mama cakap, Pak Long Is dan Mak Long Rozi memang sengaja nak buat kenduri serentak. Kepulangan Abang Han dengan isteri, dan pertunangan Abang Bad.” Balas Zainizah mengikut apa yang telah diberitahu oleh mamanya.
“Tunang Abang Bad orang mana?”
“Mama cakap, orang Shah Alam. Anak kawan Pak Long Is masa dia berkhidmat dalam tentera dulu.”jawab Zainizah. Zaidi tiba-tiba tertarik mendengar kisah tersebut. Dia memandang adiknya. “Abang Adi boleh tolong jangan kacau Zai, tak. Zai nak tengok AF ni.”marah Zainizah. Terbantut niat Zaidi untuk terus bertanya. Macam itulah orang perempuan. Hiburan aje tahunya. Bebel Zaidi di dalam hati.
Telefon bimbit dikeluarkan dari koceknya. Setelah menekan punat on, terpapar mesej lapan panggilan tidak dijawab. Berkerut dahi Zaidi. Anisa? Dia kan tahu aku bekerja. Tidak mungkin dia akan menelefon waktu begitu. Laju tangan Zaidi menyemak siapa yang cuba menelefonnya. Terpampang nama ’Yus sengal’. Zaidi berfikir sejenak. Ada apa dia telefon aku waktu-waktu begini? Sampai lapan kali...
“Zai...tukar siaran. Papa nak tengok wawancara.“ujar Datuk Zainal. Dia berdiri dibelakang anak-anaknya.
Terbangun Zainizah kerana terperanjat. Dia mengurut dadanya. “Papa, terkejut Zai. Bagilah salam dulu.“Zainizah merungut lagi.
“Eh,papa dah bagi salam. Awak tu yang asyik dengan AF. Beranganlah tu. Yang mana satu bakal menantu papa“usik datuk Zainal berserta gelak tawa. Zainizah menarik muka. Semakin galak papanya mengusik.
Datin Zaharah menggeleng. Anak dengan bapa,sama aje. Zaidi memandang mamanya yang berlalu ke dapur. Dia bangun mengikut langkah ibunya. “Lewat mama balik.“tegur Zaidi.
Datin Zaharah menoleh. “Tadi pergi pun dah lambat. Papa itulah. Asyik kerja aje. Nasib baik Pak Long faham.“ Datin Zaharah merungut. Zaidi tersenyum sendiri. Tadi melayan rungutan adiknya. Sekarang ini,mamanya pula. Anak dengan mama, sama aje.“Ni apa senyum-senyum?“sergah Datin Zaharah. Zaidi hanya menggeleng.
“Pak Long sekeluarga sihat,mama?” Zaidi bertanya. Dituang air sirap ke dalam gelas lalu duduk di kerusi.
“Alhamdulillah, semua sihat. Mereka kirim salam.”balas Datin Zaharah.
“Macam mana isteri Abang Han dan tunangnya Abang Bad? Okey,ma?” Zaidi masih ingin mengetahui kisah keluarga Pak Longnya.
“Mama tengok, Faezah tu elok orangnya. Nasib baiklah, Han bawa balik gadis yang elok. Kalau tidak, mahu Mak Long kamu sekeh abang kamu tu.“gurau Datin Zaharah. Zaidi tergelak mendengarnya. Ada-ada sahaja mamanya ini.
“Tapi mama tak jumpa tunang Bad. Masa mama sampai, Mak Long cakap dia baru saja balik. Kurang sihat katanya.”tambah Datin Rozi.
Zaidi tertawa. “Aik,tak sampai sehari bertunang dah tak sihat. Apasal,ma? Gerun sangat ke dia tengok muka Abang Bad tu?“ujar Zaidi.
“Hisy Adi ni...tak baiklah“ marah Datin Zaharah sambil memukul lembut bahu anaknya. Sebenarnya, pada awalnya, dia turut berasa hairan. Namun, apabila difikirkan semula, mungkin gadis itu penat.



Kelam kabut Lily masuk ke rumah Encik Rahman setelah memberi salam. Setelah bersalaman dengan Encik Rahman dan Puan Hasyimah, terus dia menuju ke bilik Yusliza. Dibuatnya macam rumah sendiri. Tak tahu malu betul!
Pasangan suami isteri itu hanya tersenyum melihat telatah Lily. Tidak sempat mereka bertanya apa-apa, gadis itu sudah menghilang. Nasib baiklah, mereka kenal baik dengan Lily dan keluarganya.
Lily merempuh masuk ke dalam bilik Yusliza. Terkejut gadis itu dibuatnya. “Yus,betul ke kau ditunangkan dengan dia?“ tanya Lily. Dia sendiri amat terkejut setelah mendapat tahu tentang berita tersebut. Sayangnya,dia tidak dapat bersama untuk menemani Yusliza pada hari tersebut memandangkan kertas peperiksaannya belum selesai diduduki. “Sorry,aku tak dapat datang untuk bersama kau.“
“It’s okey. Aku faham. Salah aku juga,beritahu kau last minute.“ Yusliza tersenyum. Lily memandang senyuman itu. Tidak seperti dulu.
“Kenapa kau terima dia,Yus? Kau tak ingat ke apa yang telah dia lakukan pada kau dulu? Pada aku...pada kita?“Lily bersuara keras.
“Aku ingat,Lily. Sampai bila-bila,aku akan ingat semua itu. I’m sorry...kerana aku, kau pun dilibatkan bersama. Tapi aku tak sampai hati nak kecewakan ayah dan umi aku. Aku tak sampai hati nak tolak rayuan mereka. My family is everything for me. Kau tahukan?” Airmata mula mengalir. Lily terdiam seketika. Ya,’my family is everything’. Itulah salah satu prinsip Yusliza setelah dia sedar yang dia pernah memberi rasa sayangnya pada orang yang salah sebelum ini.. Terkenang kembali kata-kata Yusliza dahulu
“Rupa-rupanya,sakit ya bila kita kecewa dalam cinta. Patutlah abang aku malas nak bermain dengan cinta masa sekolah. Rupanya tidak bawa kemana. Hanya membuang masa. Kalau macam itu, malaslah aku nak mencari cinta lagi. Now, my family is my love. Fasal jodoh, biar ayah dan umi aku ajelah yang uruskan. Aku akan belajar untuk mencintai suami aku dari situ. Walaupun sukar. Tapi,aku akan buat dia menjadi cinta aku yang terakhir…” kata Yusliza bersungguh-sungguh.
“Hoi,beranganlah kau ni!” Lily menepuk belakang Yusliza. Terus dua gadis itu berkejaran.
Menitis airmata Lily mengingati saat itu. Dulu, Yusliza silap kerana salah memberi cinta. Kini, adakah sahabatnya itu juga silap kerana berpegang pada prinsip itu?
“Aku tidak akan sesekali lupa apa yang dia buat pada kau. Aku tahu, dia ada ugut kau. Dia yang letak katak bawah meja kau. Dan dia juga yang simbah kau dengan air. Aku tak akan lupa semua itu. Mujurlah hanya air sirap. Kalau air panas seperti aku ni?“ujar Yusliza sambil menunjukkan kesan parut di lengan kirinya. “Aku tidak boleh terima apa yang dia dah buat pada kau. Marah pada aku, kenapa mesti lepaskan pada kau?“
Terharu Lily mendengarnya. Lantas dia memeluk erat sahabatnya itu. Cuba menenteramkan perasaan Yusliza disamping perasaannya yang semakin bersyukur kerana telah dikurniakan oleh-NYA sahabat seperti Yusliza. Terimbau lagi pada lelaki ego dan bongkak bernama Badrul.
“Wei Lily,aku nak bagi warning. Kau pesan pada kawan baik kau tu, jangan beranganlah nak jadi awek aku. Aku bencilah dia pandang-pandang aku.“lantang Badrul bersuara.
Lily menjeling. Menyampah betul. Macamlah dia yang paling handsome dan popular dalam sekolah ini. “Mata dia...biarlah, dia nak pandang apa pun. Aku tiada hak nak control dia. Lagi satu,kalau kau tak suka dia pandang kau,kau pun janganlah pandang dia. So, kalau kau tak pandang dia, macam mana kau nak tahu dia pandang kau ke tak,kan?“tenang Lily menjawab. Panas telinga Badrul mendengarnya. Tapi betul juga kata gadis itu. Kalau dia juga tidak memandang, masakan dia tahu Yusliza memandangnya?
Argh...dia tidak peduli dengan semua itu. Yang penting, dia tidak suka! “Hei,kau dengar sini baik-baik. Beruk yang kau sayang tu, yang kau usung kehulur-hilir tu, tak sesuai untuk aku. Muka macam dia tu, letak kat zoo pun tak layak, faham!“bentak Badrul dekat ditelinga Lily.
Tersentap Lily mendengarnya. Sampai begitu sekali Badrul menghina Yusliza. rasa sebak tiba-tiba muncul dalam dirinya. “Sampai hati kau tuduh dia macam tu sekali. Kau ni tiada perasaan ke? Kau tahu tak, orang yang kau tuduh beruk tu,yang kau hina sesuka hati tu,lebih mulia jika nak dibandingkan dengan kau. Kau ego,bongkak...kau ni, tak layak untuk hidup di dunia ini,pun!“ balas Lily. Dia terus beredar pergi.
“Wei...“panggil Badrul. Lily menoleh. Tergamam dia apabila mendapati dirinya sudah basah disimbahi air. Terkekeh-kekeh Badrul dan rakan-rakannya mentertawakan Lily.
“Aku berdoa Bad. Satu hari nanti, kau akan menyesali semua kata-kata kau tadi. Suatu hari nanti, kau akan melutut dan merayu meminta keampunan daripada aku. Dan yang paling penting bagi aku, aku doakan yang suatu hari nanti, kau akan melutut dan merayu demi menagih cinta dari Yusliza. Waktu itu, kau akan lebih terluka dan terseksa daripada apa yang Yus dan aku lalui sekarang ini!“ujar Lily separuh menjerit. Segera dia meninggalkan tempat itu.Sebilangan pelajar yang berhampiran memandang ke arah mereka. Ingin tahu apa yang sedang berlaku.
Badrul tetap tertawa mendengar setiap bicara Lily itu. “AMIN...pergilah solat sunat,solat hajat, apa lagi,ya...erm...ha,berdoa banyak-banyak apa yang kau cakap tadi. Kau ingat aku heran sangat dengan doa kau tu?“balas Badrul
Beristighfar Amirul mendengar kata-kata itu. Badrul semakin melampau. Sehingga sanggup memperlekehkan kata-kata Lily tadi. Nauzubillah... “Bad, kau semakin melampau.“tegur Amirul lembut sambil memegang bahu rakannya. Badrul memandang tajam ke arah Amirul. Dia menepis tangan lelaki itu lalu pergi meninggalkan rakan-rakannya. Masing-masing terdiam melihat tindakan Badrul itu.
Badrul menumbuk-numbuk dinding di dalam tandas. Segala kemarahannya dilepaskan. Setelah penat,akhirnya, dia terduduk di lantai. Wajahnya bengis mengenang peristiwa tadi. Tanpa disedari, ada air hangat yang menitis dari matanya. Dia menyeka kasar airmata yang mengalir itu. Kenapa aku menangis? Kenapa aku yang sakit hati dengan kata-kata aku tadi? Kenapa...kenapa! jerit hatinya.

No comments: