Wednesday, October 7, 2009

Ku Terima Seadanya 3



“Fi,Fifi!”jerit Yazid dari jauh. Fifi menoleh. Sudah faham dengan panggilan Yazid itu. Pasti mahu bertanyakan perihal Wanda. Kasihan jejaka itu. Setianya pada insan yang salah.
“Kau dari mana ni?” soal Fifi setelah melihat Yazid termengah-mengah. Pasti penat mengejarnya tadi. Yazid memberi isyarat sebentar sebelum menjawab soalan Fifi tadi. Perlahan-lahan dia menarik nafas lalu dilepaskan.
“Aku dari sana. Nampak kau, tu yang aku panggil.“jawab Yazid sambil menunjuk ke arah perpustakaan.
“So,apahal kau cari aku ni? kau ni, kalau tak ada hal, nak jumpa kesan tapak kaki pun payah.“bebel Fifi. Entah dari mana dia belajar istilah tersebut. Yazid hanya tersengih-sengih diperkatakan begitu. “Ni apa fasal tersengih-sengih macam kerang busuk?sambung Fifi lagi.
“Fifi,sebenarnya aku...aku nak tanya fasal...fasal Wanda...“ teragak-agak Yazid bertanya. Khuatir juga jika Fifi memarahinya pula. Kerap juga dia dimarahi oleh Fifi kerana bertanyakan perihal yang sama. Namun,dia tetap tebalkan muka untuk mengetahui khabar berita buah hatinya itu daripada Fifi. Hendak ditanya kepada Yati, pasti gadis itu akan mengutuk Wanda sesedap hatinya. Yusliza pula, mudah sahaja jawapan yang selalu dia dapat. Tak tahu. Pelik,masakan tidak tahu sedangkan mereka berkongsi bilik yang sama. Hanya Fifilah harapan yang dia ada. Walaupun sering dimarahi, gadis itu pasti akan memberitahu sedikit tentang khabar Wanda.
“Aku dah agak“ujar Fifi. Dia terus memandang Yazid, menanti soalan-soalan daripada Yazid tentang Wanda.
“Dia okey ke? Sihat? Banyak kali aku called dia. Tapi dia tak angkat. Mesej pun dia tak balas. Dia tiada kredit ke?”bersungguh-sungguh Yazid bertanya. Semakin simpati Yusliza melihatnya. Kenapalah, Wanda tergamak buat kau macam ni,Yazid?soalnya sendiri. Fifi serba salah untuk menjawab. Terkebil-kebil dia memandang Yazid.
“Fifi,kau dengar tak apa yang aku tanya tadi? Apa,handsome sangat ke aku hari ni sampai kau pandang aku macam tu sekali.”sempat lagi Yazid bergurau. Sebagai penghargaan,satu tumbukan hinggap di lengannya.
“Aku…aku tak tahu nak jawab. Setakat apa yang aku lihat, dia okey aje. Tapi fasal mesej dan panggilan telefon kau tu,aku tak tahu.”jawab Fifi seadanya. Hanya itu yang mampu dia beritahu. Hendak cerita lebih-lebih, takut nanti jadi pergaduhan pula.
“Kenapa,ya? Sejak akhir-akhir ni, dia macam nak elak daripada aku aje. Dia ada boyfriend lain tak?” Yazid terus mengasak Fifi dengan soalan lain.
“Yazid,macam inilah. Apa kata,kau jumpa dia,tanya dia sendiri. Aku tak tahu macam mana nak jawab soalan kau ni. Kalau salah nanti,aku juga yang kena marah. Korang settlekan sendiri,ya. Aku nak balik ni. Dah janji dengan Yati nak keluar beli barang. Assalamualaikum.“ Fifi terus pergi meninggalkan Yazid sendirian. Yazid terpaku. Daripada apa yang dia dengar tadi,macam ada sesuatu yang tidak kena. Pasti Fifi menyembunyikan sesuatu daripadanya. Dia akan siasat!


Fifi memberi salam sebelum masuk ke bilik. Kelihatan Yati baru selesai solat Zuhor. Setelah meletakkan begnya dia atas meja, dia mencapai tuala lalu menghilang ke bilik air. Sepuluh minit kemudian,Fifi masuk semula ke dalam bilik. Dia memerhatikan keadaan biliknya.“Mana yus dan Wanda?“
“Wanda date dengan Abang Anwar dia tu...“balas Yati. Fifi menggeleng. Baru tadi Yazid bertanya perihal gadis itu.“Aku nasihat dia tadi,dia buat pekak aje. Yus pula,balik rumah. Kan dia ada beritahu ayahnya suruh balik rumah hujung minggu ni. dia kirim salam kat kau.“ Beritahu Yati.
Fifi menepuk dahinya.“Alamak...aku lupalah. Waalaikumussalam. Tapi aku peliklah. Lagi beberapa hari kita nak exam. Kenapa ayah dia gesa dia balik,kan? Ada apahal?“ Fifi menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.
“Ha...aku tahu jawapannya...“sorak Yati. Teruja Fifi ingin mengetahuinya. “Apa kata dia balik nanti,kau tanya. Kau tanya aku ni, macamlah aku ni PA Yus.“ Fifi geram dipermainkan. Sikap Yati sama seperti Yusliza. Cuma Yati lebih kasar, berterus-terang dan kata-katanya lebih berbisa. “Dah, siap cepat. Dah pukul berapa ni. cepat pergi,cepatlah kita balik.“gesa Yati. Mencebik Fifi mendengarnya.
“Boleh percaya ke keluar dengan kau ni, boleh balik cepat?“ sindir Fifi. Yati tersengih. Yati kalau bershopping, jangan haraplah nak balik awal kecuali jika Yusliza menyertai mereka. Sekali digesa oleh Yusliza,terus dia mahu pulang.
“ Tunggu kejap. Aku nak solat dulu.“ Ujar Fifi lagi.


Yusliza termenung di mejanya. Yati pula sedang meringkuk menahan kesakitan. Sakit orang perempuan... Fifi pula sedang khusyuk menatap skrin laptopnya. Tersengih-sengih... Entah apalah yang dibacanya. Masing-masing bagaikan berada di dalam dunia sendiri. Suasana sunyi sepi.
Wanda menapak masuk ke dalam bilik sambil bernyanyi-nyanyi kecil. Mula-mula perlahan. Namun, lagu ’Bila Terasa Rindu’ yang dinyanyikannya menjadi semakin kuat. Memecahkan suasana sepi tadi. Sakit hati mereka dibuatnya. Yusliza bengang. Namun dibiarkan sahaja. Terus dia berbaring menekup telinganya dengan bantal. Fifi mengeluh kecil. Dicapainya earpnone lalu disumbatnya ke dalam telinga. Yati semakin geram.
“Wanda,boleh tolong senyap tak? Bisinglah! Kalau suara sedap tak apalah juga. Suara keldai lagi sedap daripada suara kau.”selamba Yati memarahinya. Dia menjeling sekilas ke arah Wanda.
“Biarlah. Aku nak nyanyi. Yang kau sibuk kenapa?” Wanda menjawab. Dia mencebik kea rah Yati sambil merungut- rungut sesuatu. Tidak puas hatilah tu.
Baran Yati mendengar jawapan itu. “Bising kau tahu tak! Aku sakit perut ni. tak ada mood nak dengar suara kau yang sumbang tu. So, janganlah nak memekak. Ada juga yang makan penampar aku nanti.” Yati memberi amaran.
Wanda masih tidak berpuas hati. Dia berdiri sambil bercekak pinggang di hadapan Yati. “Hei, kau sakit perut ke, apa ke, aku peduli apa. Aku nak nyanyi. Suka hati akulah. Aku pun bayar yuran kolej tau. Kau ingat, bapak kau seorang aje yang bayar? Bilik ni bukan bilik kau seorang. Bilik aku juga!“ balas Wanda pula.
“Wei, bapak-bapak jangan main eh... kau...“ Yati sudah bangun dari pembaringannya. Jari telunjuknya hanya satu inci daripada wajah Wanda.
Fifi tidak tahan. Jika dibiarkan, pasti berlanjutan. Bukan sekali dua mereka berdua bertangkar. Boleh dikatakan hampir setiap minggu. Pernah dulu, mereka ditegur oleh jiran dari bilik sebelah kerana bising. Fif menanggalkan earpnone ditelinganya. Dia berpaling. “Wei korang! Boleh diam tak? Nanti tak pasal-pasal kena tegur dengan orang sebelah. Tak malu ke? Wanda, kalau nak nyanyi, slow la sikit. Kau Yati, sakit buatlah cara sakit. Jangan nak marah-marah orang sesedap rasa. Tegur elok-elok. Semua orang ada perasaan.“
“Entah...ini tidak, terus nak marah-marah orang.“ Wanda menyokong kata-kata Fifi.
“Kau tu, tak bising tak boleh ke? Melampau pula tu. Sampai main bapak.” Yati masih memarahi Wanda. Dia begitu geram dengan gadis itu. Kesabarannya benar- benar tercabar.
Yusliza menolak kuat kerusinya. Dia berdiri. “Ah...sudah,sudah! Aku tensionlah dengan korang ni!“ tengking Yusliza lalu keluar dari bilik. Pintu bilik dihempas kuat. Masing-masing tergamam. Yusliza yang kurang bercakap sejak akhir-akhir ini tiba-tiba menengking mereka. Suasana bilik sepi semula. Tidak pernah Yusliza menengking mereka seperti itu. Biasanya kalau gadis itu marah, mereka akan disindir atau diberikan kata-kata yang menyakitkan hati.


Yusliza duduk termenung lagi. Menyaksikan ikan-ikan yang berenang-renang di dalam kolam. Duduk di bawah pancaran lampu, dan keadaan sekeliling yang terang membuatkan dia tidak takut bersendirian di situ.Terasa dirinya tenang kembali.
“Eh, Yus. Kau buat apa sorang-sorang kat sini? Nak join ikan tu?“ tegur satu suara. Yusliza menoleh. Kemudian, tersenyum melihat mereka. Semuanya berkain pelekat. Ada tokoh bapa-bapa orang ni. Dia ketawa sendiri.
“Uiks…ketawa sorang-sorang? Gila ke.”pintas Hafiz.
“Cakap baik-baik sikit. Aku tarik kain tu nanti.“ugut Yusliza. Sengaja dia berkata begitu. Sekadar menakut-nakutkan. Masing-masing tergelak.
“Kotor la kau ni.“tutur Hafiz kasar. “Tapi alang-alang ’anak ikan’ dah ada kat sini, bolehlah aku ngap kau je terus.“tambahnya lagi.
Terjerit Yusliza mendengarnya.“Kau lagi kotor plus lucah!“ dia cuba menyepak Hafiz. Namun, lelaki itu sempat mengelak. Bergelak sakan mereka melihat muka Yusliza yamg merah menahan malu.
“Ganas la kau ni. cancel la plan aku tadi“ Hafiz masih terus mengusik. Walaupun dia hanya mengenali Yusliza melalui Zaidi dan Hakim, dia tidak kekok untuk bergurau-senda bersama gadis itu.
“Hafiz!“marah Yusliza lagi. Tamparannya hinggap dilengan lelaki itu. Hafiz mengadu kesakitan. Yusliza berpuas hati. “Ni, korang dari mana ni?“
“Dari kafe. Pekena teh tarik sikit. Kau pula, buat apa kat sini?“tanya Hakim. Tidak puas hati apabila soalannya tadi tidak dijawab.
“Aku memancing”gurau Yusliza. Mereka saling berpandangan. Pelik dengan jawapan itu. Memancing? Malam-malam macam ni, di kolam,tapi…mana pancingnya? “Of course la aku lepak sini,release tension. Kau ingat aku bodoh, nak pancing ikan dalam kolam aje? Tak ada tempat lain?“ Yusliza merungkai kebingungan mereka. Kasihan pula apabila melihat mereka melopong mendengar jawapannya.
“Aku ingat kau memang macam tu“ selamba Basir menjawab. Geram juga apabila dipermainkan tadi.
“Ada mamat yang nak kena sekeh dengan aku ni.”seloroh Yusliza. Basir hanya mencebik. Berani ke?
Hafiz merupakan pelajar jurusan undang-undang sementara Basir pula dalam jurusan pendidikan. Mereka berdua merupakan teman sebilik Hakim dan Zaidi. Dari situlah mereka mengenali antara satu sama lain. Hafiz seorang yang selamba. Hobinya, suka menyakat. Lebih-lebih lagi dengan Fifi atau Yati, pasti disakatnya. Ada sahaja jawapannya apabila berlawan mulut dengan mereka derdua. Bakal peguamlah katakan. Basir pula mempunyai sifat pendiam. Sukar mahu diajak berbual. Tetapi, bila sudah berbual, susah pula hendak berhenti. Bila datang anginnya, suka buat lawak kongkang yang entah apa-apa.
“Asyik-asyik minum teh tarik. Tak kira pagi petang siang malam.“tegur Yusliza.
“Untuk kesihatan.“balas Hafiz sambil tersengih-sengih. Geli hatinya melihat jelingan tajam daripada gadis itu.
“Ni,pak cik. Budak sekolah rendah pun tahu tak elok untuk kesihatan. Lainlah air suam.“jelas Yusliza. Main-main pula pak cik-pak cik ni!
“Eh, suka-suka aje panggil kami pak cik. Eleh…perempuan pun sama aje. Kalau shopping, tak ingat dunia. Boleh bawa penyakit juga. Penyakit pening bila duit dah pokai.” sampuk Basir pula.
“Ni apa hal ni? Aku cakap pasal teh tarik. Pasal sejenis minuman. Yang kau merapu sampai masuk bab shopping ni kenapa?”bidas Yusliza. Kenapalah,mereka ni jauh menyimpang dari tajuk asal?
“Eh,sudah…sudah… sampai bila nak habis ni?”Hakim meleraikan keadaan. Jika dibiarkan,pasti jauh berlanjutan. Mujurlah tiada Fifi dan Yati bersama. “Yus, kami balik dulu. Nak study. Kau pun,jangan lama-lama kat sini. Pergi balik study. Lusa ada paper. Assalamualaikum.“pesan Hakim.
“Korang baliklah dulu. Aku nak borak dengan Yus kejap kat sini“ujar Zaidi. Yusliza sedikit hairan. Lelaki yang diam sejak tadi tiba-tiba menyatakan ingin berborak dengan dia? Ada masalah dengan Anisa,kah? Menjadi kebiasaan, selain abangnya, Zaidi akan meminta pendapat daripada Yusliza atau Fifi sekiranya hubungannya dengan Anisa bermasalah.
Hakim,Hafiz dan Basir meninggalkan mereka berdua. Yusliza duduk semula. Zaidi mengambil tempat di sebelah gadis itu. “Kau okey ke?“
Tersentak Yusliza mendengarnya. Dia memandang ke arah jejaka di sebelahnya. “Kenapa? Muka aku macam student yang bermasalah ke?“
“Apa yang aku nampak,macam itulah.“jawab Zaidi tenang. Yusliza tersenyum paksa. Dia mengembalikan pandangannya ke arah ikan-ikan yang sedang berenang-renang di dalam kolam.
“Nothing. Cuma tension sikit...“balas Yusliza. Segala apa yang berlaku di dalam bilik tadi diceritakan kepada Zaidi. Lelaki itu hanya tersenyum mendengarnya. Yusliza menjadi pelik dengan senyuman itu. Namun, dia meneruskan juga ceritanya.
Zaidi memberikan sedikit nasihat agar segalanya pulih seperti sediakala. Yusliza lega. Terasa kurang sudah beban difikirannya. “But I still don’t get it…” ujar Zaidi tiba-tiba.
“Maksud kau?” Yusliza memandang Zaidi. Meminta kepastian tentang kata-kata lelaki itu.
“Aku tak rasa itu aje problem kau. Aku rasa kau ada simpan problem yang lagi besar...“jawab Zaidi. Terkedu Yusliza seketika. Mati senyumannya.


Jam sudah menunjukkan tepat pukul 12.15 pagi. Yusliza pulang ke bilik. Kelihatan Yati dan Wanda sudah hanyut dibuai mimpi. Cuma Fifi yang masih setia di meja belajarnya.
Yusliza duduk di birai katilnya. Sesekali, dia memandang Fifi. “Fifi,aku mintak maaf sebab menengking korang tadi.“ Yusliza memulakan bicaranya. Entah kenapa, dia tidak dapat mengawal amarahnya tadi.
Fifi berpaling. Dia bangun lalu duduk di sisi Yusliza. “Kau kenapa,Yus? Ada problem ke? Kalau kau sudi, ceritakanlah pada aku“ Fifi memeluk bahu sahabatnya itu. Yusliza hanya menggeleng perlahan. ’Belum tiba lagi masanya,Fifi. Maafkan aku’ bisik hatinya sendirian.
“Tak mengapalah kalau kau tak mahu bercerita. But remember, kita start exam lusa. Jangan kerana masalah kau tu, exam kau terabai. Now,forget about your problem. Tumpukan pada exam dulu,ya. And then, baru boleh fikir hal lain.”nasihat Fifi. Terharu Yusliza mendengarnya. Dia mengangguk lemah.
“Thanks sebab ingatkan aku.”ucap Yusliza. Fifi tersenyun lalu beredar semula ke meja belajarnya. Memberi ruang kepada Yusliza untuk menenangkan dirinya. Yusliza berbaring di atas katilnya. Dia perlu merehatkan fikirannya seketika. Melupakan segala masalah yang dibawanya dan membawa masuk ilmu ke dalam otaknya agar dia memperoleh kejayaan kelak. Matanya dipejam rapat-rapat.

No comments: