Saturday, November 21, 2009

Ku Terima Seadanya 12



Beg pakaiannya diletakkan di hadapan almari. Yusliza terus tertiarap di atas katil. Letih menempuhi perjalanan tadi. Matanya dipejamkan.
Fifi memandang rakannya. Ragu-ragu untuk bersuara. “Yus, kau penat?“
“Hmm...“balas Yusliza perlahan. Namun, mampu didengari oleh Fifi. Dia mengiring ke kanan lalu memeluk bantal.
“Aku ada perkara nak cerita dengan kau. Tapi kalau kau penat...tak apalah.“ ujar Fifi sedikit kecewa. Dia kembali menyambung aktivitinya.
Yusliza tersenyum kecil. “Ceritalah. Tapi bagi aku 10 minit. Aku nak rest kejap.“balas Yusliza. Ceria Fifi mendengarnya. Tidak sabar rasanya. Kalau ikutkan, mahu saja dia bercerita sekarang juga. Tapi,Yus… Ah, tak apalah. Bagi Yus rehat sekejap. Asalkan dia dapat bercerita dan Yusliza sudi mendengarnya.
Yusliza sekadar memejamkan mata. Sebenarnya, dia amat keletihan. Kalau boleh, ingin saja dia tidur. Namun, dia kasihankan Fifi. Tiga hari sendirian di bilik. Wanda pasti tidak pulang. Entah di manalah gadis itu tidur. Di sudah tidak peduli lagi. Yati pula pergi ke rumah mak ciknya. Setiap bulan dia pasti bermalam di rumah mak ciknya. Lagipun, jarak usia 3 tahun menjadikan mereka akrab. Selalunya, mereka berdualah yang terus setia menghuni bilik ini. Tapi minggu ini, Yusliza juga bercuti di Johor Bahru. Tinggallah Fifi sendirian.
Sepuluh minit sudah berlalu. Fifi memusingkan badannya mengadap Yusliza. “Yus, 10 minit dah berlalu.”riang Fifi bersuara.
Yusliza bangun. Dia menggeliat seketika sebelum menuju ke almari pakaiannya. Ada barang yang perlu dikemas. “Ceritalah.”
“Kau nak tahu, kami pergi Permata Holdings tu. Sampai sana mereka cakap ada masalah.”tanpa berlengah, Fifi mula bercerita.
Yusliza tersentak mendengarnya. Ah, susahlah macam ni! “Habis tu, macam mana? Kita kena cari site baru ke?“
“Tak. Dah settle dah.“jawab Fifi. Yusliza memandangnya hairan. “Mujur bos mereka tu, kenal Suresh. So, dia yang uruskan. Dia aturkan dengan syarikat lain. Sekarang ni,site kita bukan Permata Holdings tau.” Fifi memberitahu. Yusliza mengangguk faham.
“Tapi, bukan itu yang aku nak cerita kat kau.” Fifi tersengih-sengih. Yusliza mengangkat kening. Dah agak. Kalau tidak, masakan Fifi tidak sabar untuk bercerita dengannya.
“Kami jumpa pengurus syarikat tu. Fulamak... handsome. Cair aku dibuatnya. Dengar cerita,dia tu anak pemilik syarikat tu. Kalau kau ada, mesti kau pun terpikat juga. Dahlah handsome, kaya, baik pula tu. Kalaulah dia boyfriend aku…”ucap Fifi penuh perasaan. Dia sudah mula berangan-angan. Yusliza terus tersenyum.
“Oh Ahmad Badrul… Bilakah kita akan bertemu lagi” luah Fifi tiba-tiba sambil memeluk bantal. Berderau darah Yusliza mendengar nama itu.
“Siapa nama dia? Kau pergi syarikat mana ni?”tanya Yusliza. Dia ingin memastikan bahawa apa yang didengarinya tadi, sama dengan apa yang sedang berada di dalam kotak fikirannya.
“Aku pergi Glory Development. Si handsome tu, namanya Ahmad Badrul. Why?”soal Fifi.
“Nothing. Saja tanya.” ucap Yusliza. Pucat lesi mukanya. Mujur dirinya dilindungi dengan pintu almari. Jika tidak, pasti Fifi terlihat reaksinya tadi.
“Oh ya, masa kat JB, Aku jumpa someone.” Yusliza sudah menukar topik. Dia tersenyum nakal.
“Siapa?” Fifi ingin tahu. Senyuman Yusliza membuatkan dia curiga. Fifi sudah mula bersila di atas kerusinya.
“Abang Midi.”balas Yusliza. Berubah air muka Fifi mendengar kenyataan Yusliza itu. “Boyfriend kau tu pun boleh tahan. Handsome,kaya, baik… anak Tan Sri lagi…”tambah Yusliza.
Membulat mata Fifi. Bagai tidak percaya dengan apa yang baru saja didengarinya. “Kau biar betul,Yus.”
“Apa pula tak betul. Abang aku kerja dengan bapak dia. Aku pun terkejut juga. Teruk dia aku sekeh.” Yusliza menambah cerita. Entah bila masa dia menyekeh lelaki itu. Fifi hanya mencebik. Macam berani dia nak sekeh kepala anak orang! Yusliza tertawa melihat cebikan itu.
“Kau cakap apa dengan dia?”
“Aku cakap, kau dah jadi duta kotex sekarang ni.“ ada saja idea Yusliza untuk mengusik rakannya itu.
Fifi mendekati Yusliza. Dicubit lengan Yusliza. Menjerit gadis itu dibuatnya. “Tell me the truth. Apa kau cakap dengan dia?” Fifi bersuara tegas.
“Aku cakap…err…aku cakap…”
“Yus!...”bentak Fifi.
Yusliza tertawa. Tadi bukan main seronok cerita fasal mamat handsome tu. Rupa-rupanya, dalam hati tu masih ada yang lama. “Mana ada cakap apa-apa. Kau tak pesan.”
Fifi menarik nafas lega. Dia kembali duduk di kerusinya. Laptop di atas meja dipandang kosong. “Dia...ada cakap apa-apa?“
“Dia cakap...“ Yusliza. menutup pintu almarinya. Dicapai tuala lalu disangkutkan di bahunya. Fifi memandangnya tajam. Macam ada yang tak kena aje.
“Dia cakap…” baldi dan bakul dicapai. Pintu bilik dibuka. Perlahan-lahan Yusliza keluar lalu menyarung seliparnya.
Fifi bangun dari duduknya. Mula mendekati Yusliza.
“Dia cakap, dia suka kau.” Yusliza menutup daun pintu lalu terus berlari ke bilik air.
“Yusliza!“


Badrul duduk bersandar di kerusinya. Tangannya di letakkan di belakang kepalanya. Dia tersenyum sendiri mengingati peristiwa semalam. Kalaulah gadis itu sudah menjadi miliknya...
Dengan bantuan Yusril, dia berjaya membuat pengumuman tentang hubungannya dengan Yusliza. Dengan bantuan bakal abang iparnya itu jugalah, Yusliza akhirnya bersetuju untuk pulang ke Kuala Lumpur bersamanya. Tersenyum dia melihat muka Yusliza yang mencuka. Entah kenapa dia sering menyakiti hati gadis itu dulu. Sedangkan dia sedar, membuat gadis itu menangis terasa seperti hatinya juga sakit. ‘kalaulah aku tahu budak perempuan dulu tu dan Yusliza adalah orang yang sama, mungkin sekarang, situasi kami berbeza.’
Badrul membetulkan posisi duduknya agar lebih selesa. Terbayang lagi kisah semalam. Gadis itu dingin dengannya. Sepatah ditanya, sepatah dijawab.
“Hey awak! Kenapa awak hasut abang saya suruh saya balik dengan awak,hah?“keras Yusliza bertanya.
Badrul tersenyum kemenangan. “Mana ada aku hasut dia. Aku cakap aje dan dia bersetuju. Lagipun, aku ni kan bakal adik ipar dia.“ulas Badrul.
Yusliza mencebik. Comfirm ke awak nak kahwin dengan saya. Tak jatuh maruah nanti? Desis hatinya. Badrul hanya tersenyum melihat raut muka itu.
Suasana sepi seketika. Yusliza seperti tidak berminat untuk berbicara dengannya. Gadis itu lebih selesa dengan dunianya. Mencatat sesuatu pada buku nota yang dibawanya. Kemudian, dia akan tersenyum sendiri dan leka dengan novelnya. Kadang-kadang pula Yusliza akan bernyanyi-nyanyi kecil mengikut sesuka hatinya. Lagu yang sedap, jadi tidak enak didengar. Badrul hanya tersenyum dalam diam. Akhirnya, setelah penat, Yusliza terlena di tempat duduk sebelah.
Badrul singgah di rumah rehat Seremban. Ingin menghilangkan rasa letih dan mengantuk seketika. Dia menoleh ke arah Yusliza. Lena tidur gadis itu. Aku penat-penat memandu, dia sedap-sedap aje tidur.
Dia merenung gadis itu. Matanya menjelajah setiap inci wajah Yusliza. Gadis itu, tidaklah secantik mana. Dia biasa-biasa sahaja. Namun, wajah tenang itu mampu mendamaikan hati. Hilang sudah rasa mengantuk tadi. Badrul terus meneliti. Pandangannya terhenti pada bibir comel milik Yusliza. Nafsu lelakinya tiba-tiba bergelora. Pelahan-lahan dia mendekatkan bibirnya pada bibir gadis itu.
Niatnya terhenti apabila Yusliza mula bergerak. Dijarakkan sedikit wajahnya. Matanya tidak lepas memandang tunangnya itu.
Yusliza membuka matanya. Dia terpaku. Matanya yang bulat terkebil-kebil memandang Badrul. Jarak wajah mereka yang hanya terlalu dekat mendebarkan hatinya. “Apa awak buat ni?”
“Ingatkan kena cium dulu baru bangun.” Badrul tersenyum sinis. Yusliza menjeling.
Badrul melangkah keluar dari kereta. “Jom makan.“ajaknya.
Yusliza turut melangkah keluar. Marah, marah juga. Tapi rezeki jangan ditolak. Memang perutnya sudah lapar. Sebab itulah dia terjaga. Tapi bangun aje, nampak muka dia. Hisy…
Pintu bilik diketuk dari luar. Bertaburan lamunannya tadi. Badrul memanggil masuk.
Fikri tersengih. Ditangannya ada sekeping kad. Dihulurkan kad itu kepada Badurl. “Apa yang kau menungkan? Dari tadi aku perhati, senyum memanjang.“
Badrul menggeleng. Malu apabila di ditegur begitu. Fikiri tersenyum kecil. Bad...Bad... Kau ingat, aku tak tahu kau tengah angau? Aku bukan baru kenal kau. Dah lama, sejak sekolah rendah lagi. tak lain tidak bukan, pasti Yusliza yang ada dalam kepala otak kau tu.
“Kau dah minta maaf dengan dia fasal kes tu?“ soal Fikri ingin tahu. Badrul hanya mengangguk perlahan. “Apa dia cakap?“
Badrul hanya menggelengkan kepalanya. Fikri mengeluh. Aku ni macam bercakap dengan orang bisu pulak.
“Ni, berangan,berangan juga. Jangan lupa datang majlis aku hujung minggu depan. Bawa sekali buah hati kau,Si Yus tu. Mana tahu, korang terkena badi aku. Cepat sikit kahwin. Risau juga aku tengok kau ni. Senyum sorang-sorang macam orang gila. Lagipun, aku dah lama tak jumpa Yus. Rindu. Bukan kau aje yang rindukan dia tau.“usik Fikri lalu tertawa. Badrul memandangnya tajam. Sekepal penumbuk dituju kepada Fikri sebagai tanda amaran.
Yusliza... aku akan buat kau jatuh cinta semula kepadaku!


“Tadi ada orang call.“ beritahu Fifi sambil membuka laptop Yusliza. Lagu ‘Kau Ada Dia’ nyanyian kumpulan The Lima dimainkan. Sememangnya Fifi amat meminati lagu itu.
“Siapa?”
“Jamban.”jawab Fifi. Dia tersenyum kecil. “Tak sangka aku,jamban kau boleh telefon. Hebat,ya.“
“Kalau kau nak, kau minta kat anak Tan Sri tu.“kali ini, Yusliza pula berkata. Fifi menarik muka. Yusliza buat tidak tahu. Dia terus menyarung t-shirt coklat dan seluar pendek hitam. “Kau cakap apa?“
“Aku beritahulah yang kau mandi. Kau tak pesan apa-apa pun.“ Fifi memulangkan kata-kata Yusliza. “Lagi satu, dia cakap malam nanti dia call.“
Yusliza memerhati telefon bimbitnya. Kemudian, telefon itu dicampakkan ke di katil. Fifi pelik. Aik,takkan marah kot?
“Siapa jamban?“soal Fifi ingin tahu. Siapakah lelaki yang digelar jamban oleh temannya itu.
“Err…cousin.”jawab Yusliza sedikit gugup. Kalau jawab ‘tunang’ nanti, Fifi tidak percaya. Malah,dia pasti akan menjadi mangsa balingan bantal atau pukulan Fifi. Paling tak tahan, cubitannya yang cukup menyengat!
Fifi tergelak besar. “Sampai hati kau panggil dia jamban. Kenapa panggil macam tu?“
Suka hatilah. Dia lagi teruk, panggil aku beruk,tau! “Sebab...ha... sebab dia bukan jamban. So, aku panggil dia jamban.“ Yusliza memutar belit kenyataannya. Lain yang dihati, lain pula yang terkeluar dari mulutnya.
Fifi merungut sendirian. Tanya betul-betul, dia jawab berbelit pulak. Yusliza hanya tersenyum mendengar rungutan itu.
“Fifi, tadi Man call aku. Malam ni dia orang nak discuss sikit. Macam biasa, lepas Isyak.“Beritahu Yusliza.
Fifi memandang Yusliza hairan. “Yus,kalau aku tanya, kau jangan marah,ya.“
Yusliza mengangguk. Beberapa helai baju kurung dimasukkan ke dalam baldi. Fifi menarik nafas lega melihat anggukan itu.
“Kau dengan Man...ada apa-apa ke? Kalau nak discuss atau hal lain, mesti dia call kau. Nak tanya aku pun, dia call kau. Korang couple?” perlahan Fifi bertanya.
Membulat mata Yusliza mendengarnya. Aku ni tunang oranglah oi… Takkan nak buat hubungan dengan lelaki lain? Malu family aku nanti!
Gulp…Yusliza menelan air liur. “Hisy…apalah kau ni. Merapu aje. Aku dengan Man tak ada apa-apa. Kami kawan aje. Mungkin dia lebih selesa dengan aku sebab...yelah, kau dengan Suresh asal jumpa aje, mesti nak bergaduh. Malas nak melayan korang la tu.“jawab Yusliza. Fifi mencebik. Bukan aku yang mulakan. Si Suresh tu yang suka sangat usik aku!
“Kau pun apa kurangnya. Selalu Suresh call kau aje. Kata kerja group. Tapi kalau berbincang, macam korang berdua aje kat situ. Mentang-mentanglah aku dan Man tak join masa melawat site minggu lepas. Terasa kami diasingkan.“ Yusliza pura-pura berkecil hati.
Fifi terbangun. “Hey,kami kawanlah. Pandai-pandai aje kau ni. Dah, kau dengan Man buat kerja, takkan kami nak ganggu kerana hal kecil. Hisy...“ Fifi mula melenting. Tahu pun marah! Yusliza mentertawakan sahabatnya itu.
“Yelah...korang kawan aje. Aku tahu. Kau kan dah ada Abang Midi.“ Sengaja Yusliza ingin melihat reaksi Fifi. Gadis itu selamba. Tidak terusikkah perasaannya?
“Kau pun, aku tahu, kau dah ada tunang.”balas Fifi. Yusliza terkedu.
“Mana kau tahu?“soalnya sedikit cemas.
“Setiap kali tanya fasal boyfriend, itulah jawapan kau,kan. ’dah ada tunang’.“ Ajuk Fifi. Yusliza tersenyum kecil. Aku memang pun dah ada tunang,Fifi. Tapi aku tahu, kau tak pernah dan tak mungkin akan mempercayai aku.

1 comment:

tzaraz said...

harap2 pas nie badrul layan yusliza elok sikit...
bila nak sambung nih?..dah lama tau tunggu...