Sunday, November 1, 2009

Ku Terima Seadanya 9



Assignment telah pun diselesaikan. Jam menunjukkan pukul 11.30 malam. Hakim berbaring dikatilnya. Zaidi dan Basir masih dengan tugas masing-masing sementara Hafiz pula sibuk bergayut di telefon. Bercakap dengan buah hatilah tu!
Hakim termenung. Fikirannya beralih kepada Yusliza. Pagi tadi gadis itu datang ke kelas dengan wajah yang pucat. Menurut Fifi, suhu badan Yusliza panas pada malam itu. Tetapi gadis itu tetap berdegil untuk menghadiri kelas pada pagi itu. Bebelan Fifi langsung tidak diendahkan.
Peristiwa petang semalam kembali ke layar ingatannya. Kesedihan Yusliza mengusik hatinya lelakinya. Terasa dirinya diperlukan oleh gadis itu untuk melindunginya. Sepanjang mereka berkawan, belum pernah sekalipun gadis itu menangis sebegitu. Ada juga dia bertanyakan pada Fifi dan Yati tentang Yusliza. Namun mereka seperti tidak tahu apa-apa. Cuma mereka mengatakan yang Yusliza kurang bercakap sejak akhir-akhir ini dan sering termenung.
Apa yang berlaku sebenarnya? Siapa lelaki yang datang semalam? Kenapa pula Yusliza menangis? Mereka ada hubungankah? Tiba-tiba Hakim teringatkan kata-kata Yusliza berkenaan cincin di jarinya...
Ah, tak mungkinlah. Mana mungkin Yusliza bertunang. Bercinta pun dia tidak mahu, apatah lagi bertunang. Bukan tiada yang berminat. Dia yang menolak. Tapi, apa pula yang berlaku semalam?
Hakim merengus geram sambil menggaru kasar kepalanya. Dia ketandusan idea. Siapa lelaki itu? Kenapa Yusliza menangis? ‘Tapi…yang aku sibuk-sibuk memikirkan hal orang lain kenapa?’bisik Hakim sendiri.
“Apahal kau ni? Gila atau angau? Cakap sorang-sorang. Pusing sana,pusing sini. Garu sana, garu sini...“ tegur Basir. Zaidi turut memerhati. Hakim tersengih. Tidak sedar bahawa kata hatinya tadi terluah keluar dari mulutnya. Dia terus bangun dari pembaringannya. Mug di atas meja diambil. Air kopi yang masih berbaki diteguk habis. Dia duduk semula di mejanya. Teringat semula pada perbualan semalam.
“Apa dia nak tadi?” soal Hakim setelah suasana di antara mereka sunyi buat kali kedua.
“Just…jumpa aku. Kim, aku nak tanya kau sesuatu,boleh?” Yusliza memandang Hakim penuh mengharap. Hakim hanya tersenyum mengangguk.
“Aku ni, teruk sangat? Ke...buruk sangat?“tanya Yusliza.
Tersentak Hakim mendengarnya. “Kenapa kau cakap macam tu? Kau baik, Yus. Aku suka kawan dengan kau.“ikhlas ucapan dari hati Hakim. Gadis itu baik. Bukan sahaja baik dengannya,malah keluarga, rakan dan orang disekelilingnya juga. Kadang-kadang Yusliza akan membeli sesuatu untuk adik-adik Hakim di kampung. Bila dilarang, Yusliza akan tetap berkeras.
Pernah mereka bergaduh kerana Yusliza terlalu menurut permintaan adik-adiknya sedangkan mereka tiada apa-apa ikatan melainkan ikatan persahabatan. Ada juga dia ternampak Yusliza bersusah payah membawa beg besar dari rumah setelah cuti raya. Rupa-rupanya dia membawa kuih-muih dan diagihkan kepada beberapa orang pekerja dan kawan-kawannya. Terpegun Hakim melihatnya.
Cuma mereka yang tidak mengenalinya akan menganggap gadis itu sombong. Mungkin kerana sikapnya yang nampak diam dan sukar memberi senyuman membuatkan orang lain kurang selesa dengannya. Padahal gadis itulah yang galak mengusik teman-teman yang lain. Yang menjadikan mereka teman karib.
“So, aku ni buruklah. Patutlah orang tak suka aku.“ujar Yusliza. terhenti lamunan Hakim mendengar kata-kata itu.
“Siapa cakap kau buruk? Kau cantik apa. Lebih-lebih lagi mata kau tu. Aku rasa macam nak cungkil aje mata kau tu, tukar dengan mata aku.“gurau Hakim. Yusliza hanya tersenyum marah. Sempat lagi mamat ni nak bergurau dengan aku!
Hakim tertawa melihat wajah itu. “Kau cantik,Yus. Kalau kita tak jadi sahabat, mungkin sekarang ni aku tengah fikir cara nak tackle kau.“kali ini Hakim serius. Terkedu Yusliza mendengarnya.
“Lagipun manusia adalah sebaik-baik ciptaan-NYA. Semuanya sama, cantik. Siapalah aku untuk menilai dan mengkritik milik-NYA itu.”
Yusliza terpegun mendengar kata-kata Hakim itu. Kalaulah Badrul seperti Hakim, tidak perlu mereka dijodohkan oleh keluarga. Malah, mereka sendiri akan bertemu keluarga masing-masing minta dijodohkan.
Hakim hanya memerhati gadis di sebelahnya yang kini sudah kembali ke dunia khayalan.
“Hoi! Termenung aje.“sergah Zaidi. Terkejut Hakim dibuatnya. Hakim membetulkan duduknya. “Apa yang kau fikirkan?“soal Zaidi sambil tertawa. Hakim hanya menggeleng.
Zaidi mengeluh. Malas mahu bertanya lagi. “Kim, kau tahu tak kenapa dengan Yus? Aku tengok dia lain macam aje pagi tadi. Macam ada problem aje.“ Zaidi mengesyaki sesuatu.
Hakim memandang Zaidi. Dia sendiri tidak tahu apa yang berlaku sebenarnya. Cuma, Yusliza memintanya agar tidak memberitahu sesiapa tentang apa yang berlaku petang semalam.
“Entahlah. I’ve no idea. Eh, aku nak tidurlah. Mengantuk. Good night.” ucap Hakim lalu berselubung di sebalik selimut.


Badrul menghempas fail di atas mejanya. Dia baru sahaja dimarahi oleh abahnya kerana gagal menghadiri temujanji dengan Datuk Zainal. Mujurlah Datuk Zainal itu adik sepupu abahnya. Kerana itu beliau sudi untuk mengatur pertemuan yang baru.
“Abah pelik dengan kau ni. Kenapa sejak dua tiga hari ni, kau macam selalu cuai? Kau ada masalah? Abah tak mahu kau campur adukkan soal kerja dengan soal peribadi. Kau dengar tak, Bad!“ marah Haji Ismadi apabila melihat anaknya itu hanya merenung kosong ke arah dirinya. Seolah-olah apa yang dia perkatakan itu cuma masuk telinga kiri, keluar telinga kanan.
“Dengar. I’m sorry.abah. Bad tak sengaja.“balas Badrul. Tidak lama kemudian, dia berlalu masuk ke biliknya.
Badrul meraup mukanya berkali-kali. Pertemuannya dengan Yusliza beberapa hari yang lalu membuatkan dia gelisah begini. Badrul rasa tidak tenteram. Dia kesal dengan kelancangan mulutnya. Menyesal dengan apa yang telah dia perkatakan kepada gadis itu.
Sebenarnya,tujuan dia ke sana adalah untuk berbaik dan mengajak Yusliza keluar. Sebaik sahaja sampai, dia terlihat kemesraan antara tunangnya dengan seorang lelaki. Perasaan cemburunya tiba-tiba datang. Kerana tidak dapat mengawal perasaan tersebut, dia telah mengatakan sesuatu yang tidak patut dia ucapkan. Badrul yakin, Yusliza pasti akan lebih terluka dengan kata-katanya itu.
Badrul mencapai telefon bimbitnya. Dia menaip sesuatu pada skrin telefon untuk dihantar kepada tunangnya.

I’m sorry. I luv u

Badrul ingin menekan butang ’send’. Namun, perbuatannya itu terhenti. Sebaliknya, dia menekan butang ’delete’. Badrul menumbuk mejanya. ’Yus, i love you. Do you hear me? I love you so much!’ jerit hatinya.
“Kau ego, Bad!”satu suara memarahinya.
Badrul terduduk di kerusinya.
Bunyi dentuman yang kuat dari bilik Badrul menghentikan perbualan Fikri dan Fida. Kedua-duanya saling berpandangan. Fida hanya menggeleng tidak tahu. Fikri segera masuk ke bilik Badrul.
“Bad,bunyi apa tadi? Kau okey?“ soal Fikri cemas.
Badrul diam. Dia hanya tertunduk. Pertanyaan Fikri langsung tidak diendahkan.
“Bad, kau kenapa? Ada problem?“Fikri mula memperlahankan suara. Tiada lagi riak cemasnya. ’Kena slow talk ni. Kalau tidak, dengan aku sekali kena halau keluar.’bisik hati Fikri.
Perlahan-lahan Badrul mengangkat muka memandang Fikri. Fikri terkedu. Jelas kelihatan raut wajah Badrul yang sedih dan keliru. Simpati dia melihat keadaan sahabat baiknya itu. Ini mesti berkaitan dengan Yusliza. Sampai macam itu sekali keadaannya. Adakah ini yang dinamakan balasan?
“Aku pergi jumpa dia. Aku nak berbaik,aku nak ajak dia keluar. Tapi, aku nampak dia sedang bermesra dengan orang lain. Dan aku...“Badrul tidak meneruskan kata-katanya.
Fikri memandang tepat ke anak mata Badrul. Timbul rasa hairan. “Dan kau?“
“Aku cakap sesuatu yang menyakitkan hati dia. Dia menangis,aku buat tak tahu aje. Aku menyesal dan…”
“Apa yang kau cakap kat dia?” Fikri memintas kata-kata Badrul. Badrul terdiam seketika. Dia mengumpul kekuatan.
“Aku cakap, tolong jaga diri baik-baik. Jangan buat perkara yang memalukan. Dia tunang aku. Tolong jaga maruah aku. Dan...“ayatnya mati lagi. Fikri memandang menunggu ayat yang seterusnya.
“Aku cakap, kalau tak kerana desakan keluarga, aku tak ingin jadikan dia tunang aku. Aku telah menghina dia lagi,Fik.“luah Badrul.
“Astaghfirullah-al-azim.“ Fikri beristighfar mendengarnya. Sampainya hati Badrul berkata begitu kepada Yusliza. Kalau sayang, kenapa masih menyakitinya, Bad? Kesian Yus...


“Untuk tugasan kali ini, saya yang akan agih-agihkan nama untuk membentuk kepada beberapa kumpulan. Saya tidak mahu, asyik orang yang sama saja setiap kali diberi tugasan.“terdengar suara-suara rungutan selepas Profesor Abidin berkata begitu. Profesor Abidin berlagak selamba.
Setiap kali memberi tugasan, dia gemar memberi kebebasan kepada para pelajarnya untuk memilih ahli kumpulan masing-masing. Tapi kali ini, dia yang akan membahagikan antara mereka.
“Setiap kali hantar assignment, asyik nama orang yang sama aja dalam kumpulan tu. Jangan ingat saya tak ambil tahu. Now, four people for one group. Sabrina and Zaiful. Saya tahu you all couple. But for this assignment, I will separate both of you. Sabrina,you group dengan Visa,Chandran and Dalilah. Zaiful, you sekali dengan Haryati, Xin Yi and Kamal.” Beberapa pelajar tertawa kecil melihat pasangan yang sudah malu-malu apabila mereka diperkatakan begitu oleh Profesor Abidin.
Professor Abidin terpandangkan pelajarnya yang selalu banyak soal di dalam kelas. Fifi sedang seronok mentertawakan Sabrina dan Zafrul. “ You Fifi, jangan nak ketawakan orang aje. Kali ini, saya pilih Razman dan Suresh untuk menjadi pasangan you and Yusliza.”ujar professor Abidin. Mati senyuman Fifi apabila disergah begitu oleh profesornya.
“Wanda, Mei Lin, both of tou ganti tempat Yusliza and Fifi. Sekali dengan Hakim and Zaidi.” Kedua-dua gadis itu mengangguk setuju. Gembira Wanda apabila dia sekumpulan dengan Hakim dan Zaidi. Berbeza pula dengan dua lelaki itu. Mereka sedikit kecewa dengan pembahagian ahli kumpulan itu.
Profesor Abidin terus menyebut nama-nama yang lain. Setengah jam kemudian, kelas bersurai. Fifi dan Yusliza beriringan keluar.
“Tak bestlah...kita berempat tak jadi satu group.“rungut Hakim. Zaidi di sebelahnya hanya mengangguk. “Ni semua kau punya pasal. Kalau kau tak gelakkan Rina dan Epul tadi, mesti prof sebut nama aku dan Adi.“tuduh Hakim sambil memandang Fifi. Dia bergurau sebenarnya.
“Eh,aku pulak...“Fifi memukul Hakim menggunakan begnya. Tertawa Hakim sambil menggosok-gosok lengannya yang sakit.
“Ala korang ni...aku kan ada.“sampuk satu suara. Entah dari mana dia muncul. Masing-masing buat tidak tahu. Mereka terus mengatur langkah.
“Fifi,Yus, wait a minute.”teriak Suresh. Langkahnya dipercepatkan untuk mendapatkan mereka. Razman di belakangnya hanya menurut. Fifi dan Yusliza pula sudah menunggu. “Bila korang nak discuss?”
Razman yang baru duduk bersuara. “Ada idea? Kalau ada, kita discuss awal, siap awal.
“Korang, tapi aku ada hal hujung minggu ni. Aku nak ke JB.“beritahu Yusliza. Dia sudah berjanji dengan abangnya untuk ke sana minggu ini. Abangnya yang beria-ia memujuknya ke sana.
“Samalah dengan aku. Aku nak pergi Melaka. Kakak aku buat kenduri.“ Razman pula berkata.
“So,yang ada sekarang ni cuma aku dan Fifi aje.“masing-masing terdiam. Memikirkan tindakan seterusnya.
“Kalau lambat dapat site,lambat kerja kita nanti...“perlahan Razman berkata sambil memikirkan sesuatu.
“Macam inilah. Sekarang ni, kita cari site,selewat-lewatnya hari Jumaat. So, aku dan Suresh boleh pergi site hari Jumaat or Sabtu. Korang settlekan hal masing-masing. Tapi nanti korang balik, banyak sikitlah kerja korang.”ujar Fifi sambil tersengih.
“Aku tak kisah. Asalkan kita bekerjasama siapkan assignment tu. Okeylah, guna idea kau tu. Macam mana Suresh,Yus?“ jawab Razman.
“Aku tak kisah. Janji siap,kita semua faham, lecturer tersenyum aje tanda assignment kita.” Gurau Yusliza.
“Aku pun setuju.”sahut Suresh.
“Okey, malam ni kita discuss lagi kat kafe kolej. Jam 9.00. Sharp!” tegas Fifi. Semua mengangguk setuju. Yusliza tersenyum sendiri. Eleh…sharp konon. Nanti dia yang lambat. Nak turun ke kafe pun, nak berbedak dulu…
“Yang kau ni, kenapa senyum sorang-sorang ni?” sergah Fifi sambil menampar bahu Yusliza. Yusliza menggeleng laju. Fifi menjungkit bahu. Lantak kaulah, Yus.
“Korang nak ke mana ni?“ soal Razman.
“Nak pergi makan. Tu mamat dua ekor tu beria-ia ajak lunch kat KFC. Entah mengidam agaknya. Tak pernah-pernah ajak kami ke sana. Selalunya kalau di ajak, bukan main liat. Tak kenyanglah, itulah, inilah.“bebel Yusliza. Razman tersenyum. Sesuka hatinya aje gelar Zaidi dan Hakim mamat dua ekor? Nasib koranglah...

No comments: