Friday, January 1, 2010

Ku Terima Seadanya 15



Sepanjang perjalanan pulang ke hotel, masing-masing menyepikan diri. Hanya kedengaran lagu-lagu yang berkumandang di corong radio. Jam di dashboard menunjukkan pukul 11.00 malam. Yusliza memandang luar menyaksikan keindahan malam yang disimbahi oleh cahaya lampu yang berwarna-warni.
Badrul mencapai tangan gadis di sebelahnya lalu diramas lembut. “Yusliza.” Tiba-tiba Badrul menyebut nama Yusliza. “Kenapa panggil Yus? Kenapa tak Liza ke,Liz…”soalnya.
Yusliza terkejut dengan sentuhan itu. Dia menarik kasar tangannya dari pegangan Badrul. “Suka hatilah! Yus ke,Yam ke..Tak penting pun untuk awak.“ keras Yusliza bersuara. Dia kembali merenung suasana luar.
Badrul tergamam mendengarnya. Hatinya terasa sakit. Sedaya-upaya dia mengawal amarahnya. “Kalau dulu, mungkin tak penting. Tapi sekarang, amat penting. Senang nak decide nak panggil kau apa lepas kita kahwin nanti.“ Badrul cuba bergurau. Namun, Yusliza tidak berminat. Gadis itu langsung tidak memandangnya.
“Awak panggil aje apa-apa. ’kau’ pun boleh. Panggil beruk macam dulu pun boleh juga.“ kata Yusliza berbaur sindiran.
Badrul terasa dengan kata-kata itu. Dia kesal. Terasa seolah-olah apa yang pernah dia perkatakan dulu, kembali kepada dirinya. Suasana sepi kembali.
“Kau suka Mirul?“duga Badrul. Yusliza gugup. Kenapa soalan itu yang awak tanya? Untuk menguji sayakah?
Yusliza mengangguk perlahan. “Tak ada sebab untuk saya membenci dia.” Bicara Yusliza perlahan. Hampir menitis air mata Badrul mendengar pengakuan itu. Dia akui, dia telah banyak melukakan hati Yusliza.
“Walaupum Mirul kawan awak, dia berbeza dengan awak. Ayub, Fikri, mereka berdua pun... tiada sebab untuk saya membenci mereka.”tutur Yusliza lagi. Dia sendiri mula terasa sakit di hati apabila mengenangkan peristiwa dulu. Kalau awak seperti mereka, mungkin kita berdua sedang bahagia kini. Bisiknya sendirian.
“You’re mine,Yusliza. Forever.”nada lelaki itu tegas. Yusliza menoleh mendengar ucapan itu. Lelaki itu selamba. Apa maksud awak? Adakah saya milik awak, untuk awak terus sakiti hati saya?
Pemanduan Badrul selamat tiba di hotel. Setelah memakirkan Honda CRVnya, mereka beriringan keluar lalu menuju ke bilik masing-masing. Sampai di hadapan bilik Yusliza, Badrul mematikan langkahnya. Terkejut Yusliza dengan tindakan drastik lelaki itu. Kali ini, mujurlah dia sempat menghentikan langkahnya.
Badrul memandang Yusliza. Kalaulah aku tahu, Yusliza dan budak perempuan yang menjadi teman sepermainan aku dulu adalah orang yang sama, tak mungkin aku berkelakuan melampau terhadapnya. Dan tidak perlulah kau dan aku merasa terseksa begini, sayang. Badrul mencapai kedua-dua belah tangan Yusliza. Digenggam lembut tangan itu.
“Yus… I’m sorry for everythings. And…”Badrul mula gugup. Nak cakap ke…tak nak? Hisy…susah betul!
Yusliza yang tertunduk sedari tadi mula mendongak. Ingin mengetahui kata-kata seterusnya lelaki itu.
“And…good night. Sweet dream. See you tomorrow. Assalamualaikum.” Badrul memusingkan badannya lalu melangkah pergi. Aduh…lain yang aku nak cakap, lain pula yang terkeluar. Tension betul!
Yusliza terpana. Eleh…itu aje dia nak cakap? Ingat nak cakap apa tadi. Buat orang suspen aje!
Badrul gelisah di biliknya. Bila agaknya dia mampu meluahkan perasaannya yang sebenar pada Yusliza…
Ah, peritnya rasa bila diri tidak dihargai oleh orang yang dicintai.

Pengalaman lama datang meghantui
Hati bimbang kan terluka lagi
Kalau dapat kutarik semula
Detik waktu yang tinggal sejarah
Pasti engkau menjadi pilihan
Penuh rela tanpa keraguan.



“Hello Yus. Kau buat apa tu?”sapa Lily ceria di hujung talian. Yusliza tersenyum senang. Sudah lama mereka tidak berhubung.
“Aku on the way nak balik bilik. Mimpi apa kau call aku ni? Selalunya, tunggu aku yang call kau. Orang tu nak jimat kreditlah katakan.”sindir Yusliza
Lily hanya tertawa. Memang selalunya Yusliza yang akan menelefonnya. Tapi sejak akhir-akhir ini Yusliza menyepi. Sebab itulah dia mengambil keputusan untuk bertanyakan khabar terlebih dahulu. “Ala kau ni...mana ada mimpi. Saja aje. Rindu kat kau.“jawab Lily bersama tawanya. Yusliza turut ketawa.
“Ha,kau ni dari mana? Merayap aje. Dah lewat petang baru balik.“soal Lily lagi. Kemanalah kawan aku sorang ni pergi!
“Aku pergi Kedah...“
“Apa, Kedah? Jauhnya... apa kau buat kat sana?“ potong Lily. Terkejut apabila mengetahui Yusliza ke utara sana.
“Emm...kau ni, sabar sikit. Gelojoh betul.“ Tegur Yusliza. Lily hanya tersengih. “Aku pergi kenduri kahwin.”
“Kahwin? Siapa yang kahwin?“
“Abang Fikri. Kau ingat tak,kawannya Badrul.“jawab Yusliza acuh tidak acuh. Eee...tak sukalah nak sebut nama mamat tu!
“What? So,that’s mean kau pergi dengan Bad?“jerit Lily kuat. Yusliza menjauhkan telefon bimbit dari telinganya. Bingit.
“Mak cik, slow la sikit. Sakit telinga aku.“mendatar suara Yusliza. Lily tertawa. Dia sudah terbiasa.
“Soalan kau tadi, mestilah aku pergi dengan dia. Takkan aku nak pergi dengan bakal mertua aku.“
“Berdua aje? Kau dan Bad?“Lily seakan tidak percaya. Biar betul kawan aku ni!
“Yup. Berdua aje. Semalam pergi, hari ni balik. Kalau ikutkan, aku malas nak pergi. Tapi dia ugut nak naik bilik aku. Berdebar aku. Buatnya dia betul-betul naik? Kau bukan tak tahu Bad tu. Dia akan buat apa saja untuk dapat apa yang dia nak...“ luah Yusliza. Lily bersetuju dengan kenyataan itu.
“Eh,kalau kau pergi semalam, maknanya kau tidur sanalah? Korang tidur kat mana…”
“Hotel.”jawab Yusliza pendek. Mula hairan dengan soalan Lily itu. Bab tidur mana pun jadi isu?
“Tapi kau dengan dia tidur…”
“Kejap-kejap. Sebenarnya, apa yang ada dalam kepala otak kau ni Lily? Pelik aje.“duga Yusliza. Pasti Lily memikirkan yang bukan-bukan.
Lily tersengih. “Tak adalah...aku risau aje. Pergi nun jauh ke Kedah sana berdua. Harap-harap semuanya baik.“
Yusliza tergeleng mendengarnya. Lily...Lily...jauhnya fikiran kau melayang. “Kau ni, aku rasa kau terlalu banyak berfikirlah. Kau ingat aku ni jenis begitu ke? Kat sana, bilik kami asing-asing. Tak ada apa-apa yang berlaku. Jangan risau.” Yusliza bersuara perlahan. Khuatir jika didengari orang yang sedang lalu-lalang.
“Lega aku. Eh Yus,okeylah. Aku sebenarnya ada kerja ni. Lain kali aku call kau lagi.”ujar Lily.
“Yelah,lain kali kau ’call’ lagi,ya.“sinis Yusliza bersuara. Lily tetap selamba ketawa. Dia sudah biasa dengan Yusliza. Setelah berbalas salam, telefon bimbit dimasukkan semula ke dalam poket. Yusliza mula melangkah naik ke bilik.
“Yus!”


“Hai,baru balik? Ingat dah lupa jalan. Dua hari kau keluar. Tak telefon aku pun. Risau aku.“tegur Fifi berbaur rajuk. Air nescafe yang masih panas dihirup perlahan.
Yusliza merebahkan tubuhnya di atas katil Fifi. Rasa lega dapat merehatkan badan. “Sorry. Tak sengaja.“ balas Yusliza lalu tersenyum.
Fifi menoleh seketika. “Eh,kenapa baring atas katil aku. Busuklah nanti!“ bebel Fifi lagi. Yusliza tidak peduli akan bebelan itu. Matanya terus merenung siling. Teringat peristiwa tadi.
Sebelum Yusliza keluar dari kereta, Badrul meramas lembut jari-jemarinya. Dia gugup. Terkebil-kebil mata bulatnya merenung Badrul. Badrul mencapai sesuatu di kerusi belakang lalu diserahkan kepadanya. Yusliza tersedar. Segera dia menarik tangannya dari pegangan lelaki itu.
Disambut bungkusan yang dihulur lalu disumbatkan ke dalam beg. Dia terus keluar. Langsung tidak memikirkan perasaan lelaki itu. Sebenarnya, dia gelisah dengan tindak-tanduk lelaki itu. Dia takut dirinya akan jatuh cinta semula.
Yusliza mengeluh. Tapi, aku rasa bersalah buat dia macam tu tadi. Agak-agak, dia kecil hati dengan aku tak?
Fifi mendengar keluhan itu. Yus ni bosan ke...penat? tanyanya sendirian. Dicapai sebungkus hadiah lalu diberikan kepada Yusliza. “Nah,ada orang bagi.”
“Apa ni?”Yusliza terbangun dari baringnya. Nyata dia terkejut dengan pemberian itu. Hari ni bukan hari jadi akulah!
“Bom.“jawab Fifi bersahaja lalu menghirup minumannya.
Yusliza mengecilkan matanya. Kalau bom, kau pun takut nak bawa masuk bilik ni,Fifi. “Serius la.“ tegas Yusliza.
“Manalah aku tahu. Cuba kau buka, tengok sendiri. Baru tahu. Orang bagi kau, takkan aku nak buka dulu.“balas Fifi panjang.
“Janganlah marah. Aku terkejut tadi. Sorry. Siapa yang bagi?“ suara Yusliza mula mengendur.
“Razman.“ Fifi bangun menuju ke meja belajarnya.
Yusliza mengeluh lagi. Satu lagi masalah datang. Apahallah mamat tu nak bagi benda-benda macam ni kat aku. Hari ni bukan ada apa-apa yang istimewa pun. Perlahan-lahan Yusliza memasukkan bungkusan itu ke dalam begnya. Kemudian, bungkusan lain pula dikeluarkan.
Yusliza menuju ke arah Fifi. “Apahal dengan si Man ni? Tiba-tiba aje bagi aku hadiah. Nah, yang ni pula untuk kau.“ Yusliza meletakkan bungkusan berwarna merah di hadapan Fifi.
“Yus!“ hampir tersembur air yang baru dihirupnya. “Kau jangan main-main. Siapa bagi?“ jerit Fifi kuat.
“Kau janganlah marah-marah. Aku tegas sikit, kau marah. Aku sampaikan hadiah pun kau nak marah.“ Yusliza berkata.
“Sorry,aku pun terkejut macam kau... betul ke untuk aku? Siapa bagi?“
“Aku serius la. Penat-penat macam ni, kau ingat aku ada mood nak melawak? Su yang bagi. Aku jumpa dia kat bawah tadi. Merayu-rayu mintak tolong dengan aku. Sampai berlutut dia depan aku“jelas Yusliza satu persatu. Fifi mencebik. Entah betul ke tidak Yus ni. Melampau sangatlah tu sampai kena berlutut. Yusliza menuju ke katilnya pula. Nak tidur kejaplah. Yusliza mula memejamkan matanya.
“Suhailah? Suzila? Suriana?...“teka Fifi.
“Jangan nak merepeklah. Apa ke jadah diaorang nak bagi kau hadiah. Suresh la. Dia kan dah lama minat kat kau. Kau aje yang tak layan sebab tergila-gilakan Abang Midi tu.”selamba Yusliza berkata.
Terlompat Fifi dari duduknya mendengar kata-kata Yusliza itu. Terus dia membebel itu ini. Yusliza hanya mendengar. Dengan mata yang tertutup dan badan yang letih, suara Fifi semakin hilang dari pendengarannya. Apa yang diperkatakan oleh Fifi langsung tidak menjengah ketelinganya. Pandangannya gelap.
Yati beristighfar. Dia menggeleng melihat Fifi yang bercakap sendirian sementara Yusliza pula lena terlentang di atas katilnya. “Hoi,kau bercakap dengan siapa?“
“Yus.“jawab Fifi. Tidak perasan pula bila Yati masuk. Tiba-tiba ada disebelahnya.
“Yus? Yus tidur tu.“beritahu Yati. Fifi menoleh. Geram dia dibuatnya.
“Penat mulut aku marah dia, boleh dia tidur. Apa,ingat aku tengah bernyanyi dodoikan dia ke?” Fifi terus membebel. Tergelak-gelak Yati melihat riak Fifi. Yusliza tetap lena walaupun suasana agak riuh. Tidur mati ke dia ni?
“Happy Nampak. Apa yang seronok sangat?”tegur Wanda yang baru masuk ke bilik. Beg pakaiannya diletakkan di atas katilnya. Sudah tiga hari dia tidak balik bilik. Entah di manalah dia tidur.
Fifi berpaling. Terus menyambung aktivitinya berchatting. Dia malas untuk menjawab pertanyaan gadis itu. Kau kata tak nak orang ambil tahu hal kau. So, jangan sibuk nak ambil tahu hal orang! Marahnya di dalam hati.
Yati memandang Fifi yang leka dengan aktivitinya. Nampak gayanya, akulah yang kena jawab. “Tak ada apa. Saja nak ketawa.“ balas Yati acuh tidak acuh. Dicapai tuala di penyidai dan bakul lalu keluar dari bilik. Ingin membersihkan diri sebelum menunaikan solat asar. Nasib baik sempat lagi!

3 comments:

tzaraz said...

uuu..cengitu lah bad..slow2 dulu.

sinichies_girl88 said...

ala badrul ni...
luah la cpat2..
yus tu ada hati lagi la bad tu..
heheh
sambung...sambung...best...
:)

tzaraz said...

zulyan...sambung lagi..please.